Nog 3 jaar wachten met trouwen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wij zijn in onze verkering op lichamelijk gebied al veel te ver gegaan. Het is bijna onmogelijk om de weg terug te wandelen. We maken steeds weer nieuwe afspraken en bidden veel, maar toch doen we steeds weer dingen die alleen in het huwelijk thuishoren. En we moeten we nog ongeveer drie jaar wachten voor we kunnen trouwen! Heeft u tips om deze tijd rein door te komen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Op deze vraag volgt zowel een praktisch antwoord van mevrouw Hoek, als een pastoraal antwoord van ds. Baan.

Antwoord van Alie Hoek:

Inderdaad is het nu heel moeilijk om de weg terug te bewandelen. Uit de vraag kan ik niet goed opmaken of er al gemeenschap heeft plaatsgevonden of niet. Als dat wel het geval is, zijn jullie echt te ver gegaan. Tussen een zoen en het hebben van gemeenschap ligt immers nog een heel traject. Het is inderdaad heel moeilijk om een volgende keer minder ver te gaan. Het zal heel veel wilskracht vragen. Begeef je vooral niet in de gevarenzone. Je weet best zelf wel op welke momenten en in welke situaties het bijna onmogelijk is om niet nog verder te gaan. Als je veel samen op een kamer bent, wordt het echt heel moeilijk. Dus moet je er dan voor zorgen dat je zo min mogelijk samen op die kamer bent. Zo moet je samen die moeilijke situaties eens onder de loep nemen en begeef je dan ook niet in die risicovolle situaties. Ik heb het idee dat jullie ook echt t.z.t. samen willen gaan trouwen. Is er nu echt geen mogelijkheid om samen eerder te gaan trouwen? Eigenlijk vind ik dat, wanneer twee serieuze jonge mensen aan trouwen toe zijn, ze ook de gelegenheid zouden moeten krijgen om ook te kunnen gaan trouwen. Nog drie jaar moeten wachten lijkt mij in jullie situatie nog een hele tijd. Kun je er niet eens met je ouders over praten of je niet eerder kunt gaan trouwen?

Antwoord van ds. Baan:

Ik zou op deze vraag een heel lang antwoord kunnen geven, dat allemaal ware dingen zou bevatten en intussen weinig zou opleveren. Hèt grote punt is bij deze (en ook bij andere) vragen, dat zonde niet als zonde wordt ervaren. Steeds weer denken wij, dat echte zonde door ons als zwart en verkeerd en negatief ervaren zal worden. Het tegendeel is helaas waar. Zo kan het gebeuren, dat je op een bepaald ogenblik met je verstand heel best kunt doordenken dat iets zondig en zwart en negatief is. Maar wanneer een mens voor de verleiding van de zonde staat blijkt dat zondige helemaal niet zo zwart meer te zijn. Eerder licht en vrolijk en mooi. Zo verleidt de zonde. Hoe daartegen in te gaan? Nooit in eigen kracht. Maar als we onszelf kennen en ons zwakheden belijden, dan de Heere vragen. Nederig. Om het te ervaren: het is Israëls God, Die krachten geeft!

Alie Hoek - van kooten