Refo's zijn kuddedieren

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

Waarom gedragen de refo's zich zo kuddedierachtig in hun uiterlijk Ik bedoel, ze zien er bijna allemaal hetzelfde uit. Is dat dan de bedoeling van God?

Antwoord

In het verleden ben ik een paar keer op de houseparty "Mysteryland" geweest. Daar waren ongeveer 3500 mensen aanwezig. Ik kreeg de indruk dat de verschillen in uiterlijk daar kleiner waren dan in de gemiddelde kerk. Blijkbaar heeft het uiterlijk (kleding, haardracht e.d.) te maken met de cultuur waarin je leeft. Ik heb de laatste dagen eens goed om me heen gekeken om er zeker van te zijn dat ik me niet vergiste. Ik zag in de kleding duidelijke verschillen tussen mannen en vrouwen. Vrouwen en meisjes gaan vaak gekleed in rok of jurk. Lengte, kleuren en modellen zijn onderling zeer verschillend. Is het de bedoeling van God dat 'ze' er allemaal hetzelfde uit zien? Nee, de Heere is een God van verscheidenheid. Dat zie je in de hele schepping terug. Dat betekent echter niet dat er geen grenzen zijn. Die grenzen worden o.a. bepaald door de mate van zedelijkheid en het verschil tussen man en vrouw. En dat is iets wat je inderdaad terug ziet in de reformatorische gezindte. Daarin zijn ze vaak hetzelfde, gelukkig. Men wil gehoorzaam zijn aan de grenzen die God aangeeft in de Bijbel.

Hartelijke groet, J. Bayense

Tags in dit artikel:

reformatorisch