Condoom

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Misschien een domme vraag. Toch wil ik hem graag stellen en hopelijk krijg ik antwoord. Volgens mij mag sex voor het huwelijk wel van de Bijbel. Maar mag je dan ook een condoom gebruiken?

Antwoord

Seksuele gevoelens spelen natuurlijk een enorme rol in de verkeringstijd. De aantrekkingskracht naar elkaar toe wordt voor een deel ook door het seksuele aspect bepaald. Ook is het heerlijk om elkaar aan te raken, te strelen, met elkaar te zoenen. En daar mag je dan ook echt ten volle van genieten. Dus als er gezegd wordt: "Seks mag niet voor het huwelijk", dan ben ik het daar niet mee eens, want die seksuele gevoelens spelen immers al heel erg in de verkeringstijd. Echter seksuele omgang = gemeenschap = coïtus hoort wel binnen het huwelijk thuis!! Ook in de Bijbel komt dat steeds weer naar voren. Zo waren Jozef en Maria al ondertrouwd, dat wilde in die tijd zeggen dat je dan al niet meer van elkaar afkon. Toch waren ze nog niet met elkaar naar bed geweest. Want als dan blijkt dat Maria zwanger is, weet Jozef gewoon zeker dat het van hem niet kan zijn. Gelukkig komt er een engel die het allemaal aan Jozef uitlegt en Jozef aanvaardt dat ook.

Als christen zul je ook echt willen wachten tot je getrouwd bent met elkaar. Ik heb er zoveel ellende van gezien als jonge mensen toch met elkaar naar bed gingen. Pas nog sprak ik een stel dat al jaren getrouwd is en ze vertelden mij dat omdat ze met elkaar naar bed waren geweest in de verkeringstijd, daarom ook met elkaar getrouwd waren. Nu ging hun huwelijk niet zo goed en ze zagen die voortijdige gemeenschap als de oorzaak ervan. Of een verkering gaat uit en dan moet je het toch tegen een volgende vriend(in) vertellen dat je al eens met iemand anders naar bed bent geweest. Of een meisje dat haar vriend in alles zijn zin gaf omdat ze zo bang was dat hij het anders uit zou maken, ze hadden immers al gemeenschap gehad. Enz. Kijk als ik op Bijbels gronden vind dat het goed is om te wachten met gemeenschap tot je getrouwd bent, ga ik niet adviseren welke voorbehoedsmiddelen je moet nemen in de verkeringstijd. Dat lijkt mij nogal tegenstrijdig.

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk