Regels voor peetouder

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Moet je meerderjarig zijn om peetouder te kunnen worden? Zijn er andere regels waar een peetouder aan moet voldoen?

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Leuke vraag. Ik zal je vraag proberen te beantwoorden terwijl ik de achtergrond van deze vraag niet ken. Dat maakt het wel moeilijker, want ik weet niet of je vraag nu voorzie van een bevredigend antwoord.

Voor zover ik weet hoeft een peetouder voor de wet niet meerderjarig te zijn. Het is overigens sowieso iets wat niet of nauwelijks door de wet wordt erkend. Peetvader of peetoom of peettante zijn gaat meer om een gevoelskwestie. De ouder van een, meestal pasgeboren kind, zoekt iemand als vertrouwenspersoon en een soort "achterwacht" voor zijn of haar kind. Het gaat vooral om een erkenning van de relatie die de ouder met de peetouder of peettante heeft.

Soms is het zo dat de ouders in een testament opnemen dat, wanneer hen iets overkomt, zij willen dat de peetouder de opvoeder van het kind wordt. In dit laatste geval moet diegene wel voor de wet volwassen zijn. Dat houdt namelijk in dat je dan de officiële opvoeder bent en de ouders volledig moet kunnen vervangen. Je zult dus moeten navragen wat de bedoeling is van de ouders en wees over en weer vooral open over de verwachtingen die er zijn over deze rol.

Ik hoop dat ik je vraag voor jou bevredigend hebt beantwoord want ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet heel veel weet over dit vraagstuk.

Succes ermee en hartelijke groet,

Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

peetouders