Probleem met onderhouden van vriendschappen

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik loop tegen een lastig probleem aan. Ik wil graag vrienden krijgen, maar ik onderhoud de contacten niet goed. En als ik een vriendschap heb, ben ik er niet tevreden mee. Wat moet ik hiermee, want hierdoor gaan 'vrienden' zich aan mij ergeren, wat op zich ook wel logisch is.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Tja, dat is een lastig probleem als je graag vriendschap wilt en het lijkt lastiger dan het is. Je schrijft dat je de contacten niet goed onderhoud. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Laat je het contact van één kant komen of bedoel je iets anders?

Ik zal proberen om met je mee te denken. Het lijkt erop dat je de oorzaak wel weet maar niet in staat bent om daar wat aan te veranderen. Ook geeft de vriendschap je dan niet wat je ervan verwacht. Je hebt blijkbaar andere verwachtingen dan de ander en hierdoor wordt jij ( het is anders dan je dacht) of die ander ( die zich aan jou ergert) teleurgesteld. Uiteraard beïnvloedt dit de vriendschap.

Mijn voorzichtige conclusie is dat jij minder moeite lijkt te hebben met vriendschap aan dan vriendschap onderhouden. Inderdaad is dit iets heel anders. Oppervlakkige contacten leggen is iets heel anders dan een vriendschap aangaan. Dat betekent dat je iets van jezelf moet geven, namelijk inzet, vertrouwen, betrouwbaarheid en vul zelf nog maar in.

Dit geldt natuurlijk voor die ander ook.Jij mag van die ander ook verwachten dat die zich inzet voor de vriendschap en zich een vriend toont. Wanneer jij of die ander teleurgesteld is dan kun je dat het beste uitspreken naar elkaar. Dat hoeft niet als verwijt maar je zou het als een wens kunnen formuleren. Dus niet: "ik baal ervan dat ik altijd jou moet bellen en dat jij mij nooit eens belt", maar "joh, ik zou het fijn vinden als jij mij een keer belt deze week". Het is van belang dat je duidelijk bent in wat jij wilt en verwacht in een vriendschap maar ook wat je te bieden hebt.

Als anderen meer van jou verwachten dan jij wilt geven kan het heel verhelderend zijn om dit te uiten en dat hoeft zeker niet ten koste te gaan van de vriendschap. Wanneer jij, als voorbeeld, uitlegt dat je naast je studie ook nog een bijbaan hebt zal die ander wel snappen dat jij geen tijd hebt om vijf avonden wat af te spreken. Uiteraard kun je dit uitleggen in jouw eigen situatie.

Anders is het als jij merkt dat je geen vriendschappen kunt onderhouden, als je het niet geleerd hebt door allerlei oorzaken. In mijn werk, als maatschappelijk werkster, heb ik dit veel bij jongeren gezien. Wel vriendschap willen en daar heel veel inzet voor tonen maar niet goed weten hoe je dat allemaal moet doen. Er bestaan cursussen voor jongeren om hierin wat zelfverzekerder te worden. Deze worden meestal door het algemeen maatschappelijk werk gegeven of door de RIAGG. Afhankelijk van je leeftijd. Tot 18 jaar val je namelijk onder jeugdzorg en daarboven onder volwassenenzorg. Het kan goed zijn om eens te informeren of dit wat zou zijn voor jou. Deze cursussen worden met groepen jongeren van dezelfde leeftijd gegeven zodat je in die groep kunt oefenen.

Als dit niets voor jou is, blijft er volgens mij niets anders over dan aftasten wat die ander van jou verwacht en dan jezelf afvragen of jij dat ook wilt; of het aansluit bij jouw verwachtingen. Je kunt jezelf eens afvragen hoe het komt dat jij de contacten, zoals je schrijft, niet goed onderhoudt. Is dat gemakzucht, onzekerheid of iets anders? Afhankelijk daarvan kun je een soort strategie ontwikkelen waarin je jezelf "traint" als het ware om elke keer een stap verder te zetten. Bijvoorbeeld: in je agenda noteren dat je deze week je vriend wilt bellen, mailen of opzoeken. Een andere stap kan zijn dat jij een afspraak maakt om iets leuks te gaan doen. Of, als je weet dat die ander ergens mee zit, er uit jezelf op terugkomen en vraagt hoe het met hem is. Allerlei tips kan ik je geven maar ik realiseer me dat jij het moet doen. Succes ermee en wees eerlijk naar jezelf!

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

vriendschap