Wie was Confucius en wat is een goed boek met zijn citaten?

Ds. A.S. van der Lugt / Geen reacties

Vraag

Wie was Confucius en wat is een goed boek met zijn citaten?

Antwoord

Kong-Fu -Tze leefde in de zesde eeuw voor Christus in China. Wij schrijven zijn naam als Confucius. Hij wilde zijn leerlingen de principes van menselijkheid en goede regering bijbrengen, als voorbereiding op hun staatsdienst. Zijn uitspraken zijn opgetekend na zijn dood en verzameld in een bundel “Gesprekken.” De menselijkheid die Confucius voorstond was een innerlijke houding van respect, die zich uit in de belangrijke relaties van een mens: van vader en zoon, tussen broers, bij man en vrouw, tussen ouderen en jongeren en tenslotte die van regeerders en hun onderdanen. Het gaat daarbij om liefde, rechtvaardigheid, gehoorzaamheid, welwillendheid en trouw.

Het aantal aanhangers van Confucius wereldwijd wordt geschat op 300 miljoen. Veel Chinezen in Nederland voelen zich met het confucianisme verbonden.

Een uitgave: Brian Bocking (samenst.), “Het boekje met Confucius’ wijsheden”, Groningen 1999. Je kunt ook kijken op www.citaten.net

Hartelijke groeten,
Ds. A. S. van der Lugt

Tags in dit artikel:

boeken