Discriminatie in gereformeerde kringen

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Met veel verbazing heb ik het stukje gelezen in de Trouw van 17/10/2007 waarin discriminatie (of racisme) besproken wordt in de gereformeerde kringen. Ik ben zelf christelijk, maar niet gereformeerd. Wel merk ik inderdaad dat er wel degelijk racisme speelt in de gereformeerde kringen. Mensen met een andere huidskleur worden vaak schuin aangekeken, ook al wordt dit heel vaak ontkend.

Uw reactie vond ik heel erg interessant ("Ds. Vreugdenhil, bezoeker van de synodevergadering, denkt dat theologisch racisme nauwelijks of geen rol speelde bij de beraadslagingen die hem ’zeer bedroefd’ stemden. Wat dan wel? "Ik heb wel een idee, maar dat wil ik niet uitspreken".”). Ik ben erg benieuwd naar uw idee, aangezien ik het me eigenlijk al jaren afgevraagd heb waarom mensen met een andere huidskleur soms ‘schuin’ aangekeken worden. In de Bijbel staat bijvoorbeeld: "Wie zichzelf verhoogt, zal vernederd worden. Maar wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden". Dit is iets wat ik me eigenlijk altijd al afgevraagd heb, dus ik ben reuze benieuwd naar uw antwoord.

Antwoord

Je snapt wel dat ik hier niet op in ga. Ik schrijf een ingezonden brief aan Trouw waarin ik wil rechtzetten wat zij heel bewust hebben scheefgetrokken. Ik schrijf ook een brief aan mijn collega's die ik nog nooit in het openbaar in woord of geschrift op een negatieve of kwetsende manier heb bejegend. Ik wil hierover absoluut geen discussie voeren via de vragenrubriek.

Hartelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

huidskleur