Infralapsarisme en supralapsarisme: de volgorde binnen Gods besluiten

Ds. J. C. Schuurman / Geen reacties

Vraag

Ik heb gelezen over de bovenval en onderval drijvers. Supra en infra. Hoe moet ik hier tegenaan kijken? Bij het lezen kwamen gelijk drie gedachten boven

1. Dit is toch onbelangrijk ter zaligheid?

2. Volgorde van besluiten? Dat klinkt menselijk. Volgens mij is bij God geen volgorde, alles is van eeuwigheid. Ook kan ik er niets over terugvinden in de schriften

3. Mag men hierover praten/denken? Dit is voor mensen verborgen, niet voor ons bestemd en niet te begrijpen. Is dit te kort door de bocht? Eigenwijs als ik ben denk ik van niet. Wat vindt u?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongere,

Je snijdt met je vraag een ingewikkelde kwestie aan. In de geschiedenis van de theologie is hier veel over te doen geweest. Het gaat inderdaad over de volgorde binnen Gods besluiten. Heeft God eerst besloten tot de schepping en daarna in verband met de zondeval tot de redding van Zijn Kerk (het zogeheten infralapsarisme), of heeft Hij eerst Zijn Kerk uitverkoren en daarna besloten tot de schepping en de zondeval (het zogeheten supralapsarisme)?

In de laatste denkwijze is de predestinatie alles beheersend. In het infralapsarisme ziet God in Zijn verkiezend handelen geschapen en gevallen mensen voor zich. Het lijkt allemaal erg speculatief (en dat is het ook), maar het verschil in benadering kan wel doorwerken in de prediking.

Ik ben het met je eens dat we ons met deze vragen aan de grens van ons kennen bevinden. Hoe zouden wij als kleine mensjes Gods raad precies in kaart kunnen brengen? Ik kwam een citaat tegen uit de Gereformeerde Dogmatiek van de bekende Bavinck: “Noch het supra nog het infra is in staat om de volle waarheid van de Schrift in zich op te nemen en ons theologisch denken te bevredigen.”
Tijdens de Dordtse synode pleitte Gomarus ervoor om het vraagstuk onbeslist te laten (dat geeft natuurlijk al aan hoe voorzichtig we moeten zijn).

Overigens wordt in de meeste gereformeerde belijdenisgeschriften de infralapsarische positie ingenomen. Bijbels gezien is Ef. 1:4 in dit verband van belang. God heeft Zijn gemeente in Christus (!) uitverkoren. Dit element komt binnen het supralapsarisme niet tot zijn recht. Als God in Christus de Zaligmaker verkiest, dan gaat het wel om verloren zondaren.

Hopelijk heb je wat aan deze opmerkingen die voor een groot deel sporen met je eigen overwegingen. Het belangrijkste is of wij zelf de Heere Jezus liefhebben en delen in Zijn verzoeningswerk.

Een hartelijke groet,
Ds. J. C. Schuurman, Boven-Hardinxveld

Ds. J. C. Schuurman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    In 2020 met emeritaat.

Tags in dit artikel:

lapsarisme