(...) Ik kan toch geen lid worden van een kerk waar ik eigenlijk niet achter sta...

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Dag meneer Strijbis. Ik heb zo'n vijf maanden eerder een vraag gesteld over het bestaan van een boek met als thema het probleem van kerkverschil in een relatie. Dat de Bijbel hierbij het belangrijkst is, begrijp ik. Maar de moeilijkheden waar wij tegenaan lopen ( vriend Oud Ger. Gem, ik Hersteld Herv.) blijven. Hij (20) heeft dit voorjaar belijdenis gedaan bij de OGG, ik (18) heb nu zoiets dat de keuze bij mij ligt. Ook blijft hij bij zijn mening dat hij Oud GG wil blijven. Nu is het niet zo dat ik persé Hersteld Herv. wil blijven (dit door bepaalde ontwikkelingen in onze gemeente) maar ik vind het moeilijk hoe ik/wij samen nu een kerk moeten gaan vinden waar wij ons allebei “thuis voelen”. De punten die u toen noemde waarover wij het eens zijn, kloppen inderdaad maar ik heb moeite met bepaalde 'tradities' in de Gereformeerde Gemeenten, zoals een hoofddeksel dragen met catechisatie en het ontbreken van een jeugdvereniging. Ook in de Oud Gereformeerde Gemeente waar mijn vriend lid van is, voel ik mij niet echt thuis. Donkere kledingstijl, altijd preeklezen. Ik kan toch geen lid worden van een kerk waar ik eigenlijk niet achter sta? We praten hier veel over, maar komen er niet uit. Heeft u tips hoe wij verder kunnen? En met elkaar in gesprek kunnen en willen blijven ook over dit moeilijke onderwerp? Voor ons is wel duidelijk dat we echt van elkaar houden en dat maakt het alles nog veel moeilijker...

Antwoord

Dag vragensteller,

Dit probleem is dus nog steeds niet zo eenvoudig. Naar overigens dat het zo veel moeilijker is, omdat jullie van elkaar houden. De liefde zou dit soort dingen moeten kunnen overwinnen, zou je denken. Jullie hebben een 'conflict'. Om een conflict op te lossen zijn er grofweg drie mogelijkheden:

1. Je komt er samen uit (dat lukt bij jullie dus niet) 2. Je haalt er een 'scheidsrechter' bij, die de beslissing neemt (lijkt me voor jullie niet zo voor de hand liggend). 3. Een derde gaat bemiddelen (volgens mij de aangewezen route).

Jullie hebben natuurlijk een 'luxe-probleem'. Het was anders als de één uit een evangelische gemeente kwam en de ander uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte. En waarom Gereformeerde Gemeenten? Als een soort compromis? Dit is mij niet helemaal duidelijk. Bovendien heeft niet elke gereformeerde gemeente die voorwaarde voor catechisatie.

Kortom: het lijkt me dat jullie iemand vragen om te bemiddelen. Mocht je niemand kunnen vinden, dan ben ik bereid om hierbij jullie te helpen.
Met vriendelijke groeten,

J. M. Strijbis