(...) Is er een zon met de nieuwe hemel en aarde? (...)

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

“Nee hoor, op de nieuwe hemel en aarde zal er geen zon meer zijn. Probleem opgelost. Dat er na de dood wel degelijk iets is, daar kom je wel achter. Ik hoop dat je er op tijd achter komt. Het zou jammer zijn als je het mooie leven daar zou moeten missen en er iets voor in de plaats krijgt dat helemaal niet mooi is. Je kiest niet zelf of de eeuwigheid wel of niet bestaat.” De bovenstaande uitspraak las ik deze week. Kunt u me uitleggen hoe dat zit? Is er een zon met de nieuwe hemel en aarde? Zal dan eerst deze aarde verwoest worden, of...?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het moeilijke aan je vraag is dat hij hoofdzakelijk uit een citaat bestaat, dat ook weer een antwoord op een vraag lijkt. Ik probeer er zo goed mogelijk op in te gaan.

We moeten altijd voorzichtig zijn om heel direct in te vullen hoe de nieuwe hemel en de nieuwe aarde er uit zien. Wat ons daarover geopenbaard is, met name in het boek Openbaring, duidt wel enigszins aan hoe het zal zijn, maar tegelijkertijd zien wij nu nog door een spiegel, is ons kennen ten dele (1 Kor. 13). Persoonlijk zou ik terughoudend zijn met boeken die heel sterke uitspraken weten te doen over wat er wel en niet zal zijn, omdat ze verder gaan dan Gods Woord.

Om concreet op je vraag in te gaan, enkele teksten uit de Bijbel. Openbaring 21:23 zegt: “En de stad behoeft de zon en de maan niet, dat zij in dezelve zouden schijnen; want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar Kaars.” Denk ook aan Markus 13:24: “Maar in die dagen, na die verdrukking, zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven” (vgl. Matth. 24:29 en Luk. 21:25). Dit is een aanhaling van de profetie van Joël 2:31: “De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt.” Vergelijk ook Openbaring 6:12: “En ik zag, toen Het het zesde zegel geopend had, en ziet, er werd een grote aardbeving; en de zon werd zwart als een haren zak, en de maan werd als bloed.” Op Openb. 21:23 na gaan alles teksten over het laatste der tijden (waarbij in beeldende taal de ondergang van deze wereld getekend wordt). Openb. 21:23 zegt dat het nieuwe Jeruzalem geen zon nodig heeft. Strikt letterlijk is daarmee niet gezegd dat er geen zon zal zijn, alleen dat die zon niet nodig is, omdat het Lam zelf zo veel licht geeft.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen

Tags in dit artikel:

Nieuwe hemel en aardeOpenbaring