Ik ben twee jaar geleden verkracht. Op zich red ik me aardig, alleen vraag ik me...

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Ik ben twee jaar geleden verkracht. Op zich red ik me aardig, alleen vraag ik me af wat nu de gevolgen zijn voor het vrouwelijk lichaam. Ik kan er op internet zo weinig over vinden. Vaak wordt er dan over een gynaecoloog gesproken, maar niet waarvoor het nodig is! Ik krijg via websites wel antwoorden op vragen en ik denk dat ik er zelf uit kom, maar soms vliegt het me ook allemaal aan.

Antwoord

Je hebt een heel heftige gebeurtenis meegemaakt en het is heel begrijpelijk dat je hier nog erg mee bezig bent. Je vraagt uitdrukkelijk naar de gevolgen voor het vrouwelijk lichaam; ik ga er daarom van uit dat je hier in eerste instantie de lichamelijke gevolgen mee bedoelt.

Een verkrachting kan inderdaad lichamelijke gevolgen hebben. Tussen de 30 en de 80 procent van de vrouwen heeft na de verkrachting lichamelijke verwondingen, zoals schaafwonden, kneuzingen of blauwe plekken en soms ook verwondingen aan de geslachtsdelen. Deze verwondingen kunnen blijvende gevolgen hebben. Ook kan iemand besmet worden met een geslachtsziekte of met HIV.

Dit zijn de lichamelijke klachten die direct door de verkrachting zijn veroorzaakt. Je schrijft dat er op internetsites soms gesproken wordt over een bezoek aan de gynaecoloog. Dit gaat dan waarschijnlijk vooral om het beoordelen van de eventuele verwondingen/littekens aan de geslachtsdelen of om door tests uit te sluiten dat iemand besmet is met een geslachtsziekte of met HIV. Wanneer je zelf denkt dat er mogelijk iets beschadigd is, of je bent bang dat je een infectie hebt opgelopen, zou je hierover met je huisarts kunnen spreken. Hij/zij kan je dan eventueel verwijzen naar een gynaecoloog.

Er zijn ook een aantal lichamelijke klachten die op langere termijn spelen. Slachtoffers van verkrachting hebben vaker last van buikpijn, premenstruele symptomen, maagpijn, misselijkheid, gebrek aan eetlust, fybromyalgie, slaap- en eetstoornissen en hoofdpijn. Deze klachten kunnen maanden en soms zelfs jaren aanhouden.

Een verkrachting kan ook tot psychische klachten leiden. De meest bekende psychische klacht na een verkrachting is een posttraumatische stressstoornis. Hierdoor kunnen allerlei klachten ontstaan: o.a. herbelevingen meemaken, dromen over de gebeurtenis, schrikachtig zijn en heel alert, zich niet meer alles van het voorval kunnen herinneren, vermijden om op de plek van het voorval te komen, enzovoorts. Ook kunnen mensen last krijgen van depressieve klachten en angstklachten. Wanneer je hier dingen van zou herkennen, is het ook raadzaam om daar met je huisarts  over te praten. Die kan je dan eventueel verwijzen naar een GGZ-instelling voor behandeling van deze klachten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je vraag lastig vond om te beantwoorden, omdat ik je niet ken en ook niet je omstandigheden weet. Een antwoord wordt dan snel een opsomming van feiten, terwijl  emoties hierbij een grote rol zullen spelen. Ik hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen scheppen en wens je heel veel sterkte met de verdere verwerking van deze ingrijpende gebeurtenis.

Hanneke Slootweg

Lees meer artikelen over:

medisch