Uit traditie naar de kerk gaan

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Volgens mij zijn er in onze kerk veel kerkgangers die uit traditie naar de kerk gaan. Graag zou ik willen weten wat zij nu echt met het geloof doen. Zou een enquete onder verschillende groepen met verschillende vragen goed kunnen zijn, belangrijk kunnen zijn? Zodat de kerk ook zelf weet hoe mensen bijvoorbeeld over het preken denken, over de zondag denken, hoeveel ze met het geloof doen, wat ze thuis met het geloof doen, wat catechisatie voor hen is, wat ze zich ervan herinneren, wat ze graag zouden veranderd zien, wat ze mooi vinden, wat ze onduidelijk vinden enz.? Met deze antwoorden zou een gemeente in kunnen spelen op de ‘nood’ die er is onder de gemeenteleden. Ik denk persoonlijk dat dit best wel eens goed kan zijn. Hoe denkt u hier over?

Antwoord

Als ik je vraag goed lees, vermoed ik dat jij als vraagsteller graag je mening zou willen geven over wat jij van de kerkdiensten in jouw gemeente vindt. Wat ik jammer vind is dat je blijkbaar niet veel gewone mogelijkheden hebt om je mening kenbaar te maken. Als daarachter de drijfveer zit om de kwaliteit van jouw eigen geloofsleven en jullie gemeenteleden te verhogen dan zou het ook erg zinvol zijn om je mening kenbaar te maken en dat er naar je geluisterd wordt.

Een enquete is een wat afstandelijker middel, dan gewoon tijdens de catechisatie of de bijbelkring je mening uiten. In de praktische theologie past men tegenwoordig zulke enquetes toe. De dochter van ds. Jonker uit Baarn is bijvoorbeeld momenteel met zo'n onderzoek bezig. Als je theologie gaat studeren of sociologie of psychologie (universitair of op de CHE) kun je zelf zo'n enquete uit gaan voeren. Je zult dan merken dat het heel moeilijk is om de vragen helder te stellen. Nog moeilijker om alle antwoorden goed en eerlijk te verwerken. Ga het maar eens proberen door een enquete via Refoweb te verspreiden...

Maar nogmaals: doel moet zijn elkaar te stichten en niet elkaar te verzuren. Wel is het moeilijk als je soms tegen allerlei muren aanloopt als je als jongere iets positief probeert te veranderen. Veel lankmoedigheid toegewenst,

Ds. L. W. Smelt, Dorpskerk De Bilt

Lees meer artikelen over:

christenenkerkgang