Wat is het verschil tussen gave en talent? Hoe kom je achter dat je het hebt?

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen gave en talent? Hoe kom je achter dat je het hebt?

Antwoord

Beste vriend(in),

Als ik je vraag goed begrijp, ga je er vanuit dat er een verschil bestaat tussen een gave en een talent. Zelf denk ik dat er geen verschil zit tussen die twee. Als je een talent hebt zodat je bijvoorbeeld een muziekinstrument kunt bespelen kan je dat ook een gave noemen. Het woord ‘gave’ geeft overigens mooi aan dat we het gekregen  hebben!

Hoe ontdek je welke gaven je hebt? Je kunt aan anderen die je goed kennen eens vragen wat zij als een talent van jou zien, je kunt ook afgaan op wat je leuk vind. Dingen die je goed kan, vind je namelijk vaak ook leuk. Mensen die slecht kunnen leren, hebben vaak een hekel aan school, mensen die het talent hebben gekregen om met hun handen bezig te zijn, die erg handig zijn, vinden dat vaak leuk.

Misschien begrijp ik hoe je komt tot een verschil tussen de woorden gave en talent. In Matth. 25 vinden we de gelijkenis van de talenten. In die gelijkenis is een talent niet hetzelfde als een gave. Anders zou je als je goed je best doet op school, de zaligheid kunnen verdienen. Ten onrechte wordt deze gelijkenis wel eens gebruikt om iemand aan te sporen om goed zijn best voor een of ander te  laten doen. In deze gelijkenis is een talent een genadegeschenk. Denk bijvoorbeeld aan de Bijbel, de kerkgang, de doop, de beloften; allemaal talenten die God ons geeft om mee te woekeren. Talenten die we a.h.w. mogen gebruiken om God te zoeken en te vinden. Als we die talenten niet gebruiken, als we niet pleiten op Gods beloften dan gaat het mis. Dat wil die gelijkenis zeggen.

Kortom, probeer ontspannen te ontdekken welke talenten jij hebt, wees er dankbaar voor en geniet ervan, maar bovenal gebruik Gods talenten, Zijn beloften met het oog op je eeuwig heil.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen