Mandala's

prof. dr. P. A. Siebesma / Geen reacties

Vraag

Hoe dienen we te staan tegenover mandala's. Deze tekeningen schijnen uit het boedhisme te komen. Mogen wij hier gebruik van maken?

Antwoord

De mandala is inderdaad afkomstig uit het boeddhisme en wel uit het Tibetaanse boeddhisme. De mandala is (een vaak mooi) geschilderde afbeelding, die Boeddhistische priesters gebruiken bij hun meditatie.

Terwijl het kenmerk van het (algemene) boedhisme is dat men geen goden kent, wijkt het Tibetaanse boeddhisme hiervan af, doordat het zich vermengd heeft met de oorspronkelijke godsdienst van Tibet. Men kent heel veel goden en demonen. Omdat het doel van de meditatie met behulp van de mandala is om tot een trance en daardoor tot een soort eenwording te komen met de god of demon, en de inhoud van de tekening daardoor bepaald wordt, kun je als christen je daar niet mee inlaten (zie Deut. 18:9-14).

Zie: Pieter van Kampen, Liefde tot de leegte, Een christelijke visie op het Boeddhisme, Zoetermeer 1995, p. 123-138.

Prof. Dr. Pieter A. Siebesma