Filippenzen 3 en eetstoornis

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

In Filippenzen 3 las ik pas de volgende teksten: “Want velen wandelen anders; van dewelke ik u dikmaals gezegd heb en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden van het kruis van Christus zijn; Welker einde is het verderf, welker god is de buik, en welke...(vers 18 en 19a)”. Kunt u mij wat meer over deze teksten vertellen?! Ik heb last van een (lichte) eetstoornis (anorexia) en deze tekst deed veel vragen bij me opleven. Wat wordt hier precies mee bedoeld? En weinig tot niets eten om af te vallen... is dat tegen Gods woord?

Antwoord

Als je buik je god is dan ben je volgens Paulus een heiden, een afgodendienaar, want dan vind je lekker eten belangrijker dan naar God luisteren en Jezus accepteren die het Brood des levens is; dat is Hij is het Brood dat (eeuwig) leven geeft.

Er is een relatie tussen je christen zijn en wat je (niet) eet. Ein mensch ist was er isst, zegt de Duitser. Dus je eetgedrag zegt wel iets over je christen zijn. Eetproblemen hebben wil zeggen dat je vragen/puzzles hebt waar je niet uit komt. Dus als je last hebt van een eetstoornis, val je niet onder het oordeel uit Fil. 3, maar dan loop je wel het risico dat je je door problemen te veel in beslag laat nemen. Het leven van de onbezorgde vogeltjes (Mat. 6) staat dan te ver bij je vandaan.

Verder is het ook een ziekte die je met behulp van een dokter of psychiater moet bestrijden. Met je vrienden of je ouderling/dominee mag je bidden dat je je lichaam weer mag gaan zien als een tempel van de Heilige Geest (1 Kor. 6:19). Wie God leert liefhebben leert zijn naaste liefhebben als zichzelf. Je hoeft niet van God je eigen lijf te haten. De zonde moet je haten en laten. Die strijd verlies je op je eentje. Bid of de Heilige Geest je gaat bewonen als zijn huis.

Ds. L. W. Smelt

Lees meer artikelen over:

eetstoornis