Ik wil graag een EHBO-diploma halen bij het Rode Kruis. Maar je moet dan wel vie...

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag een EHBO-diploma halen bij het Rode Kruis. Maar je moet dan wel vier halve dagen per jaar meehelpen bij allerlei evenementen, zoals popconcerten en grote sportevenementen. Mag dat dan wel?

Antwoord

Je moet daar heel nuchter mee omgaan. Natuurlijk sta je niet achter die evenementen waar je dan naar toe moet, maar als daar mensen geholpen moeten worden die acuut iets krijgen ben je daar om mensen eerste (medische) hulp te bieden. Dan maakt het niet uit waarom ze daar zijn, maar dat ze er zijn en dat jij als EHBO’er daar rondloopt om hulp te bieden. Het is eigenlijk net als een christelijke agent bij een voetbalwedstrijd die plaats vindt op zondag. Natuurlijk zou hij er zelf nooit voor gekozen hebben om naar zo'n wedstrijd te gaan, maar hij is daar wel om de orde en de veiligheid te waarborgen en te bevorderen. Dat geldt ook voor zo’n EHBO’er bij zo'n popconcert waar hij of zij zelf nooit naar toe zou gaan.

Trouwens, zo'n diploma wordt niet alleen maar behaald (en up to date gehouden) om op zulke discutabele evenementen te zijn. Er zijn genoeg andere situaties waar acute hulp nodig is. Op straat, in de kerk, op het werk, thuis, enz. Wat fijn dat er dan mensen zijn die een EHBO-diploma hebben. Dus: gewoon zorgen om dat diploma te halen, ondanks die gevoelige evenementen die bezocht moeten worden.

Ds. R. W. van Mourik, Sommelsdijk
Ds. R. W. van Mourik

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam