(...)Ten derde als je bidt om hulp van God, gebeurt er niets. Ga je naar de dokt...

Eleos / Geen reacties

Vraag

Ik zit met de volgende vragen met betrekking tot het gebruik van Seroxat tegen terugkerende depressies. Ten eerst is een kenmerk van depressie slapeloosheid. Echter het medicijn Seroxat en andere nieuwe middelen hebben als bijwerking slapeloosheid. Dus ruil je de ene slapeloosheid niet in voor de andere? Ten tweede verdwijnt als man je libido en nogal genant je vermogen om een erectie te krijgen. Waardoor ik me geen man meer voel. En ook geen gemeenschap meer kan hebben. Ten derde als je bidt om hulp van God, gebeurt er niets. Ga je naar de dokter voor medicijnen dan helpen ze wel. Dus waarom zou je nog bidden en niet gelijk naar de dokter gaan? Graag uw spoedige reactie. Een depressie is geen aanstellerij, pas als je het gehad hebt, kun je je voorstellen dat sommige mensen zelfmoord plegen die eraan lijden.

Antwoord

Allereerst: een depressie is zeker geen aanstellerij. En wanneer je het gevoel hebt dat je je voor kunt stellen dat je in een depressie jezelf iets aan doet, vraag ik me af of je bij jezelf ook merkt dat je achteloos, negatief of zelfs agressief naar je zelf wordt. Als dat het geval is, heb je aan medicatie momenteel niet genoeg, en heb je nodig dat je daar over kunt praten met iemand.

Dan het probleem met de slapeloosheid: het hoort bij een depressie, en een onrustige slaap kan ook bij bepaalde antidepressieve medicatie horen. Heb je het met je behandelend arts besproken? Antidepressieve middelen hebben allemaal bijwerkingen, maar het verschilt nog wel eens per middel, per wijze van innemen en per consument. Dus er is wel het een en ander uit te proberen. Dat kunt u wellicht met uw arts bespreken. Maar denk niet dat je aan bijwerkingen ontkomt.

Een veel voorkomende bijwerking is ook seksuele problemen. Overigens kan het seksueel functioneren ook door de depressie verminderd zijn. De gedachte dat je daardoor geen man meer zou zijn, doet daar vervolgens geen goed aan, stel ik me zo voor.

Dus u staat voor de opgave om, zo lang u last hebt van deze depressie en daarvoor medicatie slikt, een aantal symptomen te accepteren, en daar, zo goed en zo kwaad als het gaat, mee te leven.
Wat het slapen betreft: past u de gebruikelijke “slaaphygiënische” maatregelen toe (In bijv. E. Klip, Ik doe geen oog dicht - over slapeloosheid).

Wat de seksualiteit betreft: pak uzelf aan als u negatieve gedachten als “ik voel me geen man meer” bij uzelf opmerkt. U schiet daar niets mee op en het is ook niet reëel. Als de depressie voorbij is, verbetert de seksualiteit weer. En tenslotte is het niet alleen het gemeenschap kunnen hebben wat u tot een man maakt. En probeert u wel te komen tot nabijheid en aanraking, al zal dat in uw huidige gemoedstoestand anders zijn dan eerder.

Dat antidepressiva bijwerkingen hebben, is een van de redenen geweest voor de ontwikkeling van gesprekstherapieën ter behandeling van depressie. Ik weet niet of in uw geval overwogen is de depressie te behandelen met gesprekstherapie.

De laatste vraag is eigenlijk meer van pastorale aard. Het lijkt alsof u bidden tot God en naar de dokter gaan voor medicijnen als een tegenstelling ervaart. Dat is het m i niet. Het is altijd goed om met je vreugde en met je zorgen naar God te gaan. En daarnaast zijn er al heel veel middelen voor problemen (zoals medicijnen) die we toe kunnen passen zonder daarbij aan God te denken, maar waarvoor we God ook kunnen danken.

Ik wens u van harte een spoedig herstel toe en sterkte.

Els de Bruin, seksuologe Eleos

Tags in dit artikel:

psychologie