Hoe belangrijk is vertrouwen op God in het christelijk geloof?

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Hoe belangrijk is vertrouwen op God in het christelijk geloof?

Antwoord

Zonder vertrouwen kun je niet leven. Zonder vertrouwen leef je continue aan de rand van een gapend gat. Zonder vertrouwen kun je geen reis meer doen en geen afspraak maken. Maar in vertrouwend opzien tot de Heere kun je alles in het volste vertrouwen Zijn handen leggen, Alles aan Hem toe vertrouwen. In het volste vertrouwen mag je het van de Heere verwachten, Hij zegt het Zelf tegen ons.

De Heere zegt in Ps. 32:10: “De goddeloze heeft veel smarten, maar die op de Heere vertrouwt, die zal de goedertierenheid omringen”. Dus staat er, iemand die zonder God leeft heeft moeite, zorgen. Maar die met de Heere leeft, op Hem vertrouwd, die wordt door Hem met Zijn goedheid en liefde omringd. Ook als het niet goed gaat, anders dan we dachten, wilden...

Ps. 115:9,10,11. Hier worden we drie keer opgeroepen om op de Heere te vertrouwen. Stel toch je vertrouwen op de Heere, Israëlieten. Hij is jullie helper, jullie Schild. Hij zal je beschermen. Vers 10 ook hier weer met klem de oproep om op de Heere te vertrouwen, want Hij helpt je, beschermt je. Als je de Heere dient, lief hebt, stel dan je vertrouwen op de Heere en opnieuw vertelt de psalmist, dat de Heere echt helpt en je op Hem aan kunt.

In Psalm 22:6 staat dat de vaders tot de Heere hebben geroepen en dat Hij hen heeft gered, dat ze op de Heere hebben vertrouwd en dat Hij hun vertrouwen niet is beschaamd. Ik kan doorgaan met teksten aan te wijzen, maar die kun je zelf ook opzoeken. Als je dat doet, zul je verrast zijn wat je tegenkomt.

Nog een tekst wil ik noemen, een tekst die veel voor mij persoonlijk betekent. Spreuken 3:5. Vertrouw op de Heere met je hele hart, en steun niet op je verstand. Ga innerlijk niet redeneren, maar vertrouw op God. Leg Hem alles voor, vertrouw dat Hij weet wat je behoeft, dat Hij weet dat je Hem nodig hebt, in welke situatie ook. Wat een rust en vrede geeft dat in je leven, wat een troost ook. Hij beschaamt ons vertrouwen op Hem nooit. Nooit! In het NT gaan de Bijbelschrijvers er vanuit dat we in alle situaties op de Heere vertrouwen. Die oproep klinkt niet zo als in het OT. Alles is anders geworden. 4000 Jaar hebben de gelovigen van het OT op de Heere vertrouwd, Hem nodig gehad en naar Hem uitgezien. 4000 Jaar hebben ze ervaren dat de Heere dat vertrouwen niet beschaamde. Als Paulus zijn brieven schrijft, gaat hij er van uit dat we als vanzelfsprekend in alle situaties en alle dingen als christen ons vertrouwen op de Heere stellen.

Wat een heerlijk weten dat je op Hem je vertrouwen mag en kunt stellen. Misschien zeg je, “Ik kan niet vertrouwen”. Je kunt je er toe zetten, je zult het dan stapje voor stapje leren. Vraag er de Heere om, Hij zegt Zelf: “Opent uwe mond, al wat u  ontbreekt, schenk IK, zo gij  het Mij smeekt, mild en overvloedig”.

God beveelt niet alleen om op Hem te vertrouwen, maar Hij geeft dat vertrouwen ook! Als ik terug kijk in mijn leven, hoe verrassend was er de Heere, als ik mijn vertrouwen op Hem stelde. Nooit, nooit stelde Hij teleur. Hij bemoedigde en vertroostte. Op Hem kun je aan!

Hartelijke groeten,
N. J. van Dooijeweert-van der Slikke, Waddinxveen-Peru