Schuld ligt bij God

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Om gelovig te zijn moet je eerst je zonden kennen. Maar als ik kijk waardoor ik zondig ben, vind ik niet dat de schuld bij mij kan liggen. Natuurlijk hebben Adam en Eva gezondigd in het paradijs, maar dat kwam weer door de duivel. God heeft een engel tot duivel gemaakt. Wat kan ik daar aan doen? Toen was ik er nog niet. En waarom moet deze engel dan uitgerekend op de aarde komen. God is almachtig, maar heeft dat wel toegelaten. Ik mag het niet zeggen, maar ik denk dat de schuld bij de God van de bijbel ligt. Kunt u mij hieruit helpen. Ik zou echt graag willen kunnen geloven in God.

Antwoord

Al eeuwen lang wordt er gezocht naar antwoorden op de vragen die jij stelt. Ik herken die vragen van de catechisatielessen. Jongeren stellen zulk soort vragen wel eens tegen beter weten in om te zien wat de dominee hier op zal zeggen. Waar was God toen Adam en Eva luisterde naar de stem van de slang, de duivel? Ik geef dan wel eens als antwoord: in het bos om een stukje hout te zoeken om nieuwsgierige mensen een tik voor de billen te geven. Ook dat antwoord is natuurlijk niet juist, maar geeft een stukje verlegenheid weer om te zoeken naar een goed antwoord.

In deze moeten we daarom maar luisteren naar wat Gods Woord ons er over zegt. En die is duidelijk. We zijn door God geschapen, naar Zijn beeld en gelijkenis. Dat wij gezondigd hebben is onze schuld. Ik ben Adam. Echt waar. De ongehoorzame, die zijn hart vrijwillig voor de duivel heeft geopend. Waar kwam die duivel vandaan? Die kwam uit de hemel. Daar is de eerste zonde begonnen waar een engel de gehoorzaamheid aan God opgaf en in zijn opstand een legioen engelen meesleurde. Toen zag Ik dat de Satan als een bliksem uit de hemel viel, staat er. Wij willen zo graag meer weten dan er over staat geschreven in Gods Woord.

Je kunt nooit genoeg bidden om het ontdekkend licht van Gods Heilige Geest te mogen ontvangen. Want Die overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Die alleen kan het geloof werken in het hart om te erkennen: Heere, ik begrijp het niet en weet het niet, zou U het mij uit genade, willen leren. Leren dat Christus gekomen is in deze wereld om het verzoenend werk te volbrengen, ook al kostte dat Zijn leven. Genade leert Gods kinderen dat de Heere Wonderlijk is in Zijn werken. Zij ervaren het dat we geen verstandsleer hebben, maar een geloofsleer dat buigt onder het volle Woord van de Heere.

Onze kerkvader Augustinus heeft op jouw vragen eens een prachtig geloofsantwoord gegeven: de val in Adam ging tegen Gods wil in, maar niet buiten Gods wil om. Ja, dat is het! Zijn Naam ter eer!

Met vriendelijk groeten en zegen bede,

Ds. J. D. Heikamp