Zondagsonrust in Rhenen

RefoMator / 39 reacties

08-05-2012, 21:06

"Dat zal ze leren, die zondagsonruststokers!" Zoiets moet een deel van de achterban van de SGP Rhenen hebben gedacht/uitgesproken. Volgens De Gelderlander boycot deze groep de winkeliers die op 6 mei deelnamen aan de eerste koopzondag in het stadje aan de Rijn. Dat zal wel niet helemaal een slag in de lucht zijn als je bedenkt dat vijf van de twintig zaken dicht bleven uit angst voor klantenverlies. In Rhenen heeft (stemmen met de) stampvoeten dus nog succes. Laten we deze keiharde principes eens onder de, op een doordeweekse dag gekochte, loep nemen.


De redenatie van de boe-roepers is even voor de hand liggend als eenvoudig: handelt winkelier A tegen mijn principes in dan krijgt hij geen cent meer van me en koop ik gewoon bij winkelier B.

Hoe gaat men eigenlijk om met een bezoek aan de supermarkt waar de dubieuze bladen je op de bovenste schap liggen aan te grijnzen? Maakt men geen gebruik meer van de voorzieningen gas, water en licht waar op de dag des Heeren mensen arbeiden? Laat men iedere(!) 24/7 webshop op het internet links liggen? Datzelfde geldt natuurlijk voor tante Pos, de internetprovider en het belbedrijf. Wat te denken van openbaar vervoer? En áls het OV onverhoeds toch geboycot wordt, tankt men dan niet bij die pomp met die vieze truckerblaadjes? Ook niet als er nog een half litertje in de tank zit? En heel dicht bij huis: zou bezwaard Rhenen nog nooit een bezoekje hebben gebracht aan het eigen Ouwehands Dierenpark, dat 52 zondagen per jaar open is?

Woordvoerder Schouten van de SGP ter plaatse stelt dat er geen sprake is van een georganiseerde boycot: "Vorig jaar hebben we de kwestie van de koopzondagen in de raad behandeld, en toen is voor de koopzondag gestemd. Het zou niet terecht zijn om nu te adviseren tot een boycot.” Al geeft hij zijn kiesvee nog wel even een aai over de bol richting aankomende verkiezingen: Hij kan zich indenken dat mensen uit de SGP-achterban winkels mijden die op zondag open zijn. "Dat is een individuele zaak, die wij respecteren.”

Wat zouden de elders-kopers er eigenlijk van vinden als niet-christenen maandag tot en met zaterdag weigeren bij zondagsluiters te boodschappen? En als de geboycotte winkeliers niet langer de verenigingen, stichtingen en kerkelijke doelen van de achterban sponsoren?

Je voelt al aan: zondagsrust-principes in Rhenen: je koopt er niets voor.

RefoMator op 08-05-2012, 21:06
39 reacties
wk156
08-05-2012 / 22:32
Meestal heb je principes ook niet om er rijk van te worden.
adriaan
09-05-2012 / 09:38
Refomator heeft helemaal gelijk, dit is selectieve verontwaardiging. Als de boycotters echt principeel bijbeltrouw zijn dan moeten ze iedereen boycotten die zich niet aan alle bijbelregels houdt. De mensen die dan werken/winkelen hebben gekozen zich niet aan de Bijbel te houden. Net als mensen vrij zijn om zondag naar de kerk te gaan en volgens de Bijbel te leven, moeten ze ook vrij zijn om dat niet te doen. Door wetten, regels en verboden maak je echt geen christenen.
blijblij
09-05-2012 / 10:56
Welcome back to the verzuiling....

De enige reden die ik kan bedenken, die ook voor de seculiere mens geldend is, om tegen de koopzondag te zijn is de positie van kleine winkeliers tegenover de grote ketens. Voor hun zelf en hun gezinnen kan een koopzondag zeer vervelend zijn en financieel is het ook niet zaligmakend.
Dat is vaak de reden dat kleine ondernemers, christelijke dan wel anders, niet open gaan op een kookzondag.

Ik vind het wel grappig dat er op zondag bij mijn supermarkt bijna alleen moslima's in de winkel rondlopen.

ps: de laatste twee columns van refomator hebben mij zeer aangesproken. Hulde.
blijblij
09-05-2012 / 10:57
Gelukkig zijn we geen joden en mogen we gewoon koken op zondag.
lees kookzondag dan ook maar als koopzondag..... :)
zeeland
09-05-2012 / 11:19
Goh, gek dat het gebod van onze heilige almachtige God en schepper zo maar naast ons neer wordt gelegd; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen.
Mogen we volgens Refomator ook gaan kopen op zondag??
Beetje jammer om op die mensen af te steken. Wees eens trots op mensen uit de reformatorische achterban die deze principes uitdragen.
Het makkelijkst en de weg van de minste weerstand is om maar niks te doen en lekker mee te gaan met de wereld.
Natuurlijk, de dierentuin is altijd op zondag open, maar hier gaan voor het eerst de winkels op zondag open. Volgens mij klopt dan ook de vergelijking niet helemaal, want alle dierentuinen zijn op zondag open, maar (nog) niet alle winkels.

Ik kan niet begrijpen dat deze column word geaccepteerd op Refoweb.....
Refomator: volgende keer een column dat sex voor het huwelijk goed is, dat je mag vloeken, stelen en dat abortus/euthanasie te verdedigen is.......
* En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijne geboden bewaren.
Die daar zegt: Ik ken Hem en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar en in die is de waarheid niet* 1 Joh. 2 vers 3 en 4.

Maar Refomator, goed gedaan hoor. Je hebt weer eens kunnen stoken onder de christenen om verdeeldheid te kweken!!
Ik zou het mooier vinden als je zou zeggen: wat goed dat die christenen zo voor hun geloof uitkomen en zo Gods heilige geboden proberen te houden. Wat erg dat daar de winkels op zondag open gaan op Gods heilige dag. Laten we meebidden voor die broeders en zusters aldaar, die het vast moeilijk hebben en die het toch al moeilijk hebben in hun christelijk dorp met een dierentuin die 52 zondagen open is.......

Refomator ik zou eens een andere naam uitkiezen, want je bent met het schrijven van deze columns je naam niet eens waard. Volgens mij gaat de secularisatie jou ook niet voorbij.
Bah, bah, bah, ik word hier kots misselijk van!!
blijblij
09-05-2012 / 11:57
@zeeland: wat zijn de moeilijkheden die de koopzondag voor jou zou meebrengen?

Volgens mij brengt de column alleen maar de inconsequentie van een dergelijke boycote aan het licht. Het enige dat nog redding kan brengen is een hutje op de hei...

Christenen hebben vrijheid van godsdienst, dan zou ik ook seculiere mensen die vrijheid willen geven. En buiten de kerk is de zondag gelijk aan een zaterdag.
De eerste christenen werkten op de zondag omdat dit nu eenmaal een werkdag was en gingen 's avonds naar de samenkomst.
zeeland
09-05-2012 / 13:09
@ blijblij: dat Gods heilige dag ontheiligt wordt door niet noodzakelijk te werken op zondag.

In een hutje op de hei kunnen we niet laten zien dat we niet van de wereld zijn, maar wel in de wereld.....
Laat het maar inconsequent zijn, liever inconsequent dan maar mee gaan met de wereld, naar een nieuw heidens Nederland!

Veel dingen zijn verbeterd ten opzichte van vroeger, dus het is eigenlijk onmogelijk om ons te vergelijken met de eerste christenen. Dan zouden we ook allemaal weer naar de Rooms Katholieke kerk moeten....
Roozemond
09-05-2012 / 13:15
@zeeland, ik ben het van harte met jou eens!!!!! Alles moet tegenwoordig maar kunnen en mogen, gewoon belachelijk!!!!!!
Mister
09-05-2012 / 13:52
Eens met Zeeland!!
katlheen
09-05-2012 / 14:14
@zeeland en anderen die het daar mee eens zijn: ik denk dat je de strekking van de column niet helemaal hebt begrepen. Het gaat er niet om dat je op zondag ook je winkel open moet doen, je op zondag ook dingen moet kopen, maar om de selectieve verontwaardiging. Als jouw bakker besluit om op zondag ook zijn tent open te gooien, ga jij dan op maandag een deurtje verder omdat de bakker zijn winkel op zondag ook open heeft? Is dat dan hoe jij wilt "getuigen"? Want als dat zo is, moet je inderdaad consequent niet op zaterdag naar de dierentuin gaan, die ook op zondag haar deuren opent. Daar gaat het om. Niet dat je op zondag moet gaan winkelen, of dat het allemaal wel in orde is om op zondag te werken. Want stel nu dat de seculieren zouden zeggen: jij doet op zondag je winkel niet open, dan koop ik op maandag niets bij je....Slaat toch ook nergens op?
Maar helaas wordt er wel zo gedacht door velen in bepaalde kringen. Ik ken een middenstander in een dorp die niet naar een andere kerk durft te gaan, omdat hij anders zoveel klandizie misloopt en feitelijk failliet zou gaan. Waarom? Omdat hij naar een andere kerk gaat, en het huidige kerkvolk dat uiteraard niet goed vindt. Met alle gevolgen van dien. Daar gaat het toch niet om? Toch?
blijblij
09-05-2012 / 14:59
@roozemond: alles moet maar kunnen en mogen.
Idd: iedereen is vrij om naar de kerk te gaan en zijn kinderen op een christelijke school te plaatsen. En om niet te werken en winkelen op zondag.

Wat een onzin om a-religieuze mensen allerlei zaken te verbieden op basis van wetten van een God die volgens hen niet bestaat.

@zeeland: de zondag is alleen voor christenen Gods heilige dag. Iemand die niet gelooft kan die dag dus ook niet ontheiligen.
Jij wordt niet verplicht tot winkelen/werken! Het is voor ondernemers die ook op zondag geld willen verdienen en consumenten die ook op zondag hun geld uit willen geven. En blijkbaar is er behoefte aan in ons seculiere land.
zeeland
09-05-2012 / 15:25
@ Katlheen: het gaat erom wie je dienen wilt. In de bijbel staat duidelijk dat je geen 2 heren kan dienen. Je dient of God of de Mammon. Wie willen wij dan dienen?
Natuurlijk leven we in een grotendeels onchristelijk land en wordt het christendom langzamerhand richting de afgrond verdrongen, maar mag je dan niet zeggen: 'dit gaat tegen Gods wet in'?
Het probleem is dat er geen grijs gebied bestaat, ondanks dat we wel zo leven. Het is het een of het ander. Natuurlijk moet je de jood een jood wezen en de griek een griek, maar ik denk dat we beter een signaal af kunnen geven dat hier gezondigd wordt tegen God!

Een ieder moet doen wat hij kan verantwoorden....

@ blijblij: dus alleen christenen komen in de hemel of de hel? Jij gaat er vanuit dat iemand die niet gelooft niet kan ontheiligen? In de bijbel staat: wie niet voor Mij is, is tegen Mij. Duidelijker kan het niet. De ongelovige medemens gaat er vanuit dat hij niet kan ontheiligen omdat hij niet gelooft, maar wij weten toch wel beter?!
Helaas is er idd behoefte aan zondagsontheiliging in ons land.
Het probleem is dat wij alles maar over onze kant laten gaan. Toen de Duitsers ons land binnen vielen, werd er toch ook verzet gepleegd?! en dan ging het nog maar over ons land. Nu gaat het over een inzetting van onze God en dat laten we zomaar gebeuren. Ik wil niet zeggen dat we fel in het verzet moeten, maar we moeten niet alles over onze kant laten gaan.
Wij doen het liefst maar een beetje mee met alles, niet teveel opvallen, niet teveel moeilijk doen, niet teveel getuigen, want stel je voor.....
katlheen
09-05-2012 / 15:57
@zeeland: nogmaals, jij als christen wordt niet gevraagd om op zondag te werken of te winkelen. Maar zeg eens: ga jij bij iedere winkelier vragen of ze op zondag werken? Ga jij bij iedere dienst die je afneemt vragen of de aanbieder op zondag open is? Zo ja, stop je dan subiet met kopen/afnemen? Je hebt het over de Mammon dienen, nou, dan zit je in reformatorisch hoek goed, dat terzijde. Maar dien jij de Mammon als jij je brood op maandag koopt bij een bakker die ook op zondag open is? Daar gaat het hier om. Niet of JIJ op zondag winkelt of werkt!!!!
Roozemond
09-05-2012 / 16:35
@blijblij, je hebt duidelijk niets van mijn reactie begrepen, maar dat geeft ook niet. En wat de zondag betreft, God is schepper van ALLE mensen, of je christen bent of niet, God vraagt van elk mens om die dag voor Hem af te zonderen. In dat opzicht ben ik het dus niet met je eens.

@kathleen, ik woon in een omgeving waar de winkels nog niet open zijn op zondag. Gelukkig niet.
...
09-05-2012 / 17:03
@kathleen: Hele goede vraag!! In mijn woonplaats zijn er wel om de zoveel tijd koopzondagen. Eerlijk gezegd denk ik er zelf niet zoveel bij na.

De vraag is dan ook of dit wel of niet zou moeten. Ik denk dat het tegenwoordig bijna onmogelijk is om alleen je spullen te kopen bij winkels die niet op zondag open zijn...
Ik ben het er helemaal mee eens dat het niet goed is als de winkels op zondag open zijn, dat geld ook voor onchristelijke winkeliers. Maar hoe zou je hier als christen dan het beste mee om kunnen gaan? Ik zou het niet goed weten..
blijblij
09-05-2012 / 17:20
@roozemond: ik begrijp je wel, maar ben het er niet mee eens.
Hoe kan iemand die niet in God gelooft de zondag voor Hem afzonderen????

De seculiere wereld heeft vast ook een hekel aan kerkklokken om half tien op de vrije dag. Dat mag ook nog steeds, ondanks dat het een groep in de samenleving irriteert.
Van mij mag iedereen doen op zondag wat hij/zij ook maar wil, want ik kan er dan voor kiezen om naar de kerk te gaan (en wel of niet te winkelen).
zeeland
09-05-2012 / 17:29
@Katlheen: Ik woon gelukkig ook nog in een omgeving waar de winkels op zondag gesloten blijven, maar daar gaat het niet om. Het gaat in dit artikel om mensen die winkels boycotten die meedoen met de koopzondag en ik denk dat je daarmee laat zien dat je het er niet mee eens bent.
Stel dat alle winkels opengingen op zondag, dan zouden wij op maandag daar gewoon onze boodschappen kunnen halen, maar hier is dat nog niet het geval. Het gaat om het signaal wat afgegeven wordt.
Christenen geven het signaal af dat ze het niet eens zijn met de openstelling op de zondag vanwege het feit dat het de dag van/voor de Heere is waar op je, jezelf mag/moet afzonderen.

Waarschijnlijk hebben de meeste winkeliers hier geen boodschap aan, maar wie weet....
Wie weet wil de Heilige Geest door dit minimale 'getuigenis' wel een iemands blinde ziele ogen openen!
Aan de andere kant zullen er misschien ook winkeliers zijn die liever niet die ...% aan christelijke klanten verliezen. Al met al een win win situatie lijkt me?!

Ik ga niet zeggen dat je de mammon dient als je op maandag een brood koopt bij een bakker die op zondag open is, maar nu is er nog een keuze.
Straks misschien helemaal niet meer en als we alles maar laten gebeuren, heel snel al niet meer.....
Een dierentuin is al zeer lange tijd open op zondag, maar bij winkels is dat nog niet zo.
Roozemond
09-05-2012 / 17:32
@blijblij, ik heb het NIET over wel of niet kunnen kiezen. Ik heb het over hoe het ligt van God vandaan naar de mens toe. Jij bent al stappen verder waar ik het totaal niet over heb. Het gaat voor mij over het principe dat God schepper is van ALLE mensen, en dat Hij wil dat ALLE mensen Zijn dag onderhouden. Punt. Dat bedoelde ik te zeggen.

Ja, natuurlijk kan de seculiere wereld een hekel hebben aan bijv. kerkklokken, logisch toch als je Gods liefde niet kent?

Ik respecteer de mens maar keur niet altijd zijn of haar gedrag goed.
...
09-05-2012 / 17:32
Het is denk ik indd niet haalbaar om mensen die niet geloven aan te spreken op het feit dat ze op zondag open zijn. Zij hebben daar toch geen boodschap aan?

Ik weet alleen niet of je zomaar kan zeggen dat iedereen mag doen wat hij of zij wil. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Het is denk ik alleen gewoon zo geworden in de loop van de tijd.. Dat is niet zoals God het bedoelt heeft, toch?
zeeland
09-05-2012 / 17:36
@blijblij: wettisch leven daar heb ik een hekel aan, maar wettig leven in overeenkomst met de bijbel/wet dat behoren wij te doen en niet alleen de christenen, maar de gehele wereld!
Hoe kun je zeggen: 'van mij mag iedereen op zondag doen wat hij of zij wilt'? Als de Almachtige Schepper van hemel en van aarde 'maar' 10 geboden heeft gegeven om die te houden (en dat lukt al niet), zijn wij dan niet verplicht om deze geboden (trachten) te houden?!
Wat dat betreft blijf ik erbij dat je niet 2 heren kunt dienen, het is of God of de duivel!

Lees ook deze columns

"Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!" (Matt. 7:11). Wat mij bet...
95 reacties
01-05-2012
Gisteren vierde Hollands grootste voetballer die ooit over de wei dartelde zijn verjaardag. Johan Cruijff behaalde de voormalige pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar. Reden voor aartsvijand en col...
Geen reacties
26-04-2012
Lange tijd heb ik gedacht dat klagerige benauwenissen exclusief voorbehouden waren aan een select groepje christenen. Niet dus. De Tob en Treur-prijs voor afschrikwekkende naargeestigheid gaat met sti...
20 reacties
24-04-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering