Hoe denkt de Ger. Gem. over zaligmakende genade en algemene genade?

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Hoe denkt de Ger. Gem. over zaligmakende genade en algemene genade?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Zaligmakende genade verleent de Heere op grond van  het volbrachte werk van de Heere Jezus Christus aan al de Zijnen. Daardoor worden al hun zonden vergeven en ontvangen zij het recht op het eeuwige leven. Zij worden zalig door het geloof in Christus (zo. 23 v/d Heidelb. Catechismus), In de weg van wedergeboorte, bekering en geloof delen zij in de gerechtigheid van Christus, die hun door God wordt toegerekend. Maar die moet in het geloof worden aanvaard. Dat brengt de Heilige Geest tot stand.

De algemene genade bewijst God aan zondaren van het menselijk geslacht. De vrucht daarvan komt ook mensen ten goede, die niet delen in de zaligmakende genade. Christus heeft deze zegeningen voor de Zijnen verworven. Maar de andere mensen mogen er van mee-eten. Maar het zal tegen hen getuigen als de goedertierenheden van God hen niet tot bekering leiden. We mogen deze zegeningen niet losmaken van Christus' verdiensten. Maar Hij heeft ze niet voor de niet-verkorenen verworven door Zijn kruisdood. De apostel schrijft: "Alles is uwe, doch gij zijt van Christus." Dit geldt alleen de Zijnen.

Er is over deze zaken veel getwist. Maar laten we maar verwonderd zijn, dat ons nog genade verkondigd wordt.  En hoe zullen we ontvlieden als we er geen acht op geven?

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Paul