Paulus over het slechte in de mens

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

In Romeinen 7 vanaf vers 14 heeft Paulus het over het slechte in de mens. Maar gaat dit nu over de mens die hij was voor zijn bekering of gaat het over de tweemens die hij na z'n bekering is? Volgens prof. Ouweneel wordt hier gesproken over de zondige mens die Paulus was voor zijn bekering. Maar door refodominees wordt dit juist aangehaald voor de gelovige na de bekering. Als ik Romeinen lees ben ik geneigd te zeggen dat Ouweneel gelijk heeft. Ik ben erg benieuwd naar een bijbels onderbouwde verklaring.

Antwoord

Beste vraagstel(st)ler,

Ik ben het helemaal oneens met Ouweneel. Een verantwoorde exegese van dit gedeelte uit Paulus' brief aan de gemeente van Rome maakt ons duidelijk, dat Paulus het hier heeft over zichzelf, 20 jaar na zijn bekering en over mij, ook al heeft de Heere mij vrijgesproken van zonde en schuld. Een uitvoerig antwoord op je vraag kan ik het beste geven door een Bijbelstudie over de betreffende perikoop die ik eens voor de EO-radio hield en die te vinden is in mijn boek over de Brief van Paulus aan de Romeinen I - VIII (deel 1; uitgave Kok-Kampen 2000; ISBN 90-297-1699-1). Omdat dit boek alleen nog maar antiquarisch (Lindenberg-Rotterdam?) te verkrijgen is, is het mogelijk om dit hoofdstuk via email bij Refoweb op te vragen (vragen@refoweb.nl). Ik hoop, dat de lezing ervan je verder helpt.

Met een hartelijke groet en zegenbede,

Ds. C. den Boer