Trouwen van verstandelijk gehandicapten

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik zit op een school voor verpleegkunde. Daar behandelden we een casus over verstandelijk gehandicapten. Er was ook de vraag of verstandelijk gehandicapten mochten trouwen. Ik zelf denk van niet, met het oog op het mogelijk krijgen van kinderen. Anderen zeiden dat ze wel mochten trouwen en ze dan laten steriliseren. Maar hoe kun je goed uitleggen dat je tegen sterilisatie bent? Met goede argumenten?

Antwoord

Beste vraagstel(st)ler,

Ik vind je vraag moeilijk. Eenduidig erop antwoorden lijkt mij niet mogelijk. Een paar dingen:

1. Een huwelijk tussen twee verstandelijk gehandicapten moeten wij niet bij voorbaat uitsluiten. We hebben het dan echter wel over een huwelijk en niet over een losse relatie.

2. Het maakt een groot verschil, in welke mate mensen verstandelijk gehandicapt zijn en verantwoordelijkheden kunnen dragen. Ik ken zelf gevallen waarin het tot een huwelijk kwam en men kinderen kreeg; maar begeleiding door een maatschappelijk werker/ werkster lijkt mij wel gewenst.

3. Wel een huwelijk, maar geen kinderen door sterilisatie lijkt mij niet goed. Sterilisatie is in zulke gevallen zeker iets definitiefs en bevordert geen gezond seksueel samenleven. Gebruik van anticonceptiva kan ik als alternatief alleen adviseren, indien er geen andere weg is. Maar in alle gevallen moet men m.i. een prolife arts om advies vragen.

Ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

handicapsterilisatie