Ik ben een meisje van 17 jaar en zwanger

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 jaar en ik ben zwanger. Mijn vriend wil met me trouwen, maar ik zie een huwelijk met hem niet meer zitten. Moet ik toch trouwen met hem om het kind?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Ik beantwoord je vraag met een paar wedervragen:

1. Heb je je probleem ook aan de Heere voorgelegd? Bid, of Hij je raad wil geven. Dat doet Hij echt, als je voor Hem je knieën buigt.

2. Waarom zie je een huwelijk met je vriend niet meer zitten? Is het, omdat je denkt dat hij niet echt van je houdt? Dat jullie op een huwelijk vooruitgegrepen hebben zullen jullie beiden als schuld voor God moeten belijden. Maar toch kan het zijn, dat je vriend echt van je houdt en jij misschien ook van hem? Alleen die wederzijde liefde kan de basis voor een goed huwelijksleven zijn (niet alleen seks).

3. Als je onder Gods ogen tot de conclusie moet komen dat er geen echte liefde tussen jullie is, kun je je relatie beter verbreken.

4. Zie jij een huwelijk met je vriend niet zitten omdat jij een basis voor je huwelijk zoekt in de Bijbel en in het geloof en je vriend niet? Of misschien omgekeerd? Zonder die gemeenschappelijke basis wordt het niets tussen jullie. Ga daarover eens met een pastor (bij wie je catechisaties volgde of een leraar op school) praten. Wellicht kan hij je raad geven.

5. Hoe zou je het vinden om een ongehuwde moeder te zijn? En wat moet je je kind -stel, dat het in goede gezondheid geboren wordt- zeggen als het later zou vragen wie zijn vader is? Deze vragen zijn niet bedoeld om te suggereren dat je je beter van het kind kan ontdoen. Abortus is moord, vergeet dat niet.

6. Hoe denken je ouders erover? Daar heb je als 17-jarige toch echt nog wel mee te maken. En hoe kijken de ouders van je vriend ertegen aan?

Als je nog meer wilt vragen, doe dat dan gerust. Ik weet eigenlijk te weinig van je om je goede raad te geven.

Je Refo-pastor

Lees meer artikelen over:

zwanger