Een dienst per zondag naar een andere gemeente gaan

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Mag je van God je eigen gemeente verlaten door één keer per zondag naar een andere gemeente (kerkverband) te gaan en de andere keer wel bij je eigen gemeente te kerken? Of heeft God je met een speciale bedoeling in een gemeente geplaatst en mag je deze als mens niet verlaten, ook al kun je de preken in de andere gemeente beter begrijpen en de inhoud van de preek hetzelfde is? In de andere gemeente, zo is mijn ervaring, blijft de boodschap wel veel langer hangen en je denkt er veel meer over na.

Antwoord

Beste vraagstel(ster) ler,

In het kerkelijke leven moet orde en regel zijn. Net als in een gezin. Als kinderen regelmatig bij de buren willen eten, al smaakt het daar goed, is er iets mis in de gezinssituatie. Dan wordt de saamhorigheid verbroken. Door Gods voorzienigheid ben je in je gemeente geplaatst. Daar wordt ook voedsel uitgedeeld. Honger doet alles goed smaken. Laat het daar maar om te doen zijn, dan zul je verzadiging ontvangen.

Hartelijke groet, ds H. Paul

Lees meer artikelen over:

kerkgang