Trouwboekje laten zien

Ds. W. F. 't Hart / Geen reacties

Vraag

Tijdens het online beluisteren van een preek hoorde ik dat doopouders vooraf hun trouwboekje dienen in te leveren bij het kerkelijk bureau. Wat kan hier de reden van zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor deze vraag. Het trouwboekje inleveren bij het kerkelijk bureau of tijdens de doopzitting is noodzakelijk. Voorafgaand aan een huwelijksdienst dient een dienaar van het Goddelijke Woord te onderzoeken of het echtpaar dat verschijnt voor een huwelijksdienst werkelijk getrouwd is. Als dat niet het geval is, kan de huwelijksdienst namelijk niet plaatsvinden. Na afloop van de dienst schrijft de predikant de kerkelijke gegevens in het trouwboekje. (Wat mij betreft zouden al mijn ambtsbroeders een cursus net schrijven mogen volgen).

Nu jouw vraag: waarom ook bij de doopaangifte? Ook bij een doopdienst dient de dienaar van het Woord de kerkelijke gegevens in het trouwboekje te noteren. Voorheen waren dan de meeste gegevens in het trouwboekje al ingevuld. Echter, sinds het digitaal geboorteaangifte doen, rust deze taak op de voorganger. Het is daarom zaak dat de ouders de gegevens van de geboorte van hun zoon of dochter nauwkeurig aanleveren, zodat de dienaar van het Woord deze taak ook kan uitvoeren. Bijkomend voordeel is, dat degene die het kindje zal gaan dopen beschikt over de juiste namen van het te dopen kind. Ik vind dat je als herder je schapen hoort te kennen. Daarom is het mijn verantwoordelijkheid dat ikzelf de juiste (doop)namen tot mijn beschikking heb en hoeft er niet geprutst te worden met zelf meegebrachte briefjes rondom het doopvont.

Kortom, het trouwboekje is nodig en noodzakelijk om te verifiëren dat de gegevens in de burgerlijke stand correct zijn én dat beide ouders de wettige ouders zijn van het te dopen kind.

Hartelijke groeten,
Ds. W. F. ’t Hart