Antidepressiva wel of niet verslavend

Theo van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

T.a.v. Theo van der Sluijs. In het antwoord op de vragen over antidepressiva geeft u helemaal geen antwoord op de gestelde vragen. Zijn ze wel of niet verslavend en zo niet waarom krijg je bij stoppen onthoudingsverschijnselen? En hoe weet je of je niet ‘gewoon’ onthoudingsverschijnselen hebt of dat de depressie weer terugkomt?

Antwoord

Met mijn antwoord heb ik (voorzichtigheidshalve) geprobeerd duidelijk te maken dat er diverse soorten antidepressiva zijn. Ik wilde in ieder geval niet alles zomaar op één hoop gooien. Zelf vind ik het wat te goedkoop om zomaar -kort door de bocht- te zeggen: antidepressiva zijn niet verslavend (wat we in de meeste lectuur terugvinden). Ik zou ook argumenten kunnen aanvoeren dat antidepressiva zeker wel verslavend zijn, gezien de aanzienlijke onthoudingsverschijnselen (ook wel: onttrekkingsverschijnselen genoemd) die voorkomen uit het abrupt stoppen met het gebruik van antidepressiva.

Een sterk argument dat antidepressiva NIET verslavend zijn is: Dat de werking in de meeste gevallen pas na vier weken effect heeft (dit in tegenstelling tot amfetamines en benzodiazepines, die al na een half uur effect hebben). Geestelijk en lichamelijk ontstaat er geen hunkering naar het middel als je stopt met het gebruik.

Een sterk argument dat antidepressiva eigenlijk WEL verslavend zijn, kun je vinden in het feit dat praktisch bij alle antidepressiva onttrekkingsverschijnselen ontstaan (zowel bij SSRI's als bij TCA's) Bij TCA's worden bijvoorbeeld hoofdpijn, rillingen, vermoeidheid en slaapstoornissen genoemd. Het feit dat je lichaam dusdanig aan het middel gewend is geraakt en gaat reageren bij abrupt stoppen van gebruik is mijns inziens een argument om te zeggen dat het wel verslavend is. Ik ben daarom zo voorzichtig mogelijk geweest om de gebruikers van antidepressiva niet zomaar buiten hun huisarts om, aan te moedigen om te stoppen met hun gebruik.

Iemand schreef hierover: "Antidepressiva kunnen een verlichting zijn voor iemands leven, maar stoppen moet je langzaam, l a n g z a a m - en met heel veel beleid doen.” Somberheid (depressie) wordt ook genoemd in de lange lijst van onttrekkingsverschijnselen. Voor mij is het dus uitermate moeilijk om een correct antwoord op de gestelde vraag te geven. Is de somberheid een gevolg van het stoppen, of is de somberheid de voorbode van een terugkerende depressie ?

Vriendelijke groet,
Stichting Voorkom!
Theo van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

depressiefmedicijnmedisch