Het moment van trouwringen uitwisselen

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik zie in het originele klassieke trouwformulier niet echt expliciet iets over het uitwisselen van ringen staan. Wat is wenselijker dat te doen: tijdens het trouwen voor de wet of in de kerk?

Antwoord

Dat is te lezen in het artikel 'Ringen uitwisselen'.

1 reactie
Schaakpion
De protestantse en gereformeerde kerken hebben altijd het standpunt gehandhaafd dat het huwelijk voor de burgerlijke overheid het wettelijke huwelijk is. Voor de burgerlijke overheid trouwen man en vrouw en daarvan zijn de ringen een symbolische weergave. In de kerk wordt Gods zegen over dit huwelijk gevraagd en ten overstaan van God en Zijn gemeente het ja-woord aan elkaar gegeven. Dat is echter geen huwelijkssluiting. Voordat de kerk wordt betreden is het echtpaar al man en vrouw. Daarom is het niet passend dat in de kerk: ringen worden uitgewisseld, een vader zijn dochter 'weggeeft', en dergelijke handelingen. In dat geval wordt namelijk de huwelijkshandeling voor de burgerlijke overheid achtergesteld ten opzichte van het gebeuren in de kerk.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.