Licht-in-het-hoofd-gevoel

M. M. Methorst / 2 reacties

Vraag

Ik, een meisje van 16 jaar, heb al meer dan een jaar last van duizeligheid (licht-in-het-hoofd-gevoel). Ik heb dit langere tijd bijgehouden in een 'dagboek'. Het doet zich voor op heel verschillende momenten op de dag en onafhankelijk van mijn menstruatiecyclus. Ik ben hiervoor ook bij de huisarts geweest en heb bloedonderzoek gehad. Daaruit bleek dat mijn schildklierfunctie goed was. Wel is er twee keer kort achter elkaar mijn HB-waarde geprikt. De eerste keer was dat fors te laag, een half uur later was het goed. Ook is mijn bloeddruk te laag. Ik heb een heel hevige menstruatie, maar omdat mijn HB goed was, zoekt de huisarts daar niets achter. Ook heb ik eigenlijk constant geïrriteerde lymfeknopen in mijn hals en nek, waardoor de spieren in mijn nek en schouders vaak heel gespannen zijn. Dit kan ervoor zorgen dat de bloedvaten in mijn hals een beetje worden dichtgeknepen, waardoor mijn hoofd minder bloed krijgt toegevoerd en er duizeligheid kan optreden. Ik hoef me van de huisarts geen directe zorgen te maken, maar toch blijf ik met een stuk onrust zitten. Waar kan dit vandaan komen en wat kan ik er het beste tegen doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De klachten die je beschrijft zijn heel vervelende klachten, waar zo te horen ook veel onderzoek naar is gedaan door de huisarts. Een licht-in-het-hoofd gevoel kan verschillende oorzaken hebben.

Zoals je zelf beschrijft kan er een relatie bestaan tussen een lage bloeddruk en duizeligheid. Echter is het daarbij wel van belang om te weten onder welke omstandigheden en hoe vaak je last hebt van een lage bloeddruk. De klachten kunnen ook ontstaan bij bepaalde emoties (bijvoorbeeld bij het zien van bloed) of bij lang staan. Vaak gaat dit van te voren gepaard met zweten en bleekheid, waarna de bloedvaten uitzetten en men daarna licht wordt in het hoofd. Dit noemt men een vasovagale reactie. Dit is vervelend om te ervaren, maar wel onschuldig. Het kan ook een psychische component hebben, waarbij er sprake kan zijn van vermoeidheid, angst, paniekreacties en hyperventilatie. Echter is de relatie tussen bijvoorbeeld angst en duizeligheid complex: angst kan duizeligheid veroorzaken, maar duizeligheid kan ook angst veroorzaken. Zoals je zelf omschrijft kunnen gespannen nekspieren ook mogelijk invloed hebben op de duizeligheid, maar dit verband is nog niet duidelijk bewezen.

Voor een deel van de patiënten is het ook moeilijk om aan te geven wat de oorzaak is van de duizeligheid. De huisarts heeft ook al aardig wat onderzoeken gedaan om  eventuele oorzaken aan te tonen of uit te sluiten.Bij de behandeling van duizeligheid zijn er helaas ook geen medicijnen die kunnen helpen.

Er zijn wel bepaalde adviezen die kunnen helpen. Zorg voor een gezonde levensstijl: gezond eten, matig gebruik van alcohol en niet roken zijn adviezen die voor iedereen gelden. Maar zorg ook voor genoeg rust, lichaamsbeweging en ontspanning. Ga bijvoorbeeld regelmatig een half uurtje wandelen of fietsen.

De vooruitzichten wat betreft de duizeligheid voor de patiënten is in het algemeen wel goed. Vaak gaat het vanzelf over zonder dat bekend is wat de oorzaak was. En dat is dan waarschijnlijk ook de reden waarom de huisarts zich geen zorgen maakt, mede omdat hij bepaalde dingen heeft uitgesloten.

Als je er ongerust over blijft zou ik vooral adviseren om nog eens contact op te nemen met de huisarts, en je zorgen te bespreken.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

M. M. Methorst

  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

bloeddrukduizelig
2 reacties
_Iemand_123
Hoi,
Zelf heb ik (15) ook een tijd last gehad van het licht-in-het-hoofd-gevoel (bijna een jaar). Ook had ik veel knopen in mijn nek. Van allerlei dingen geprobeerd, maar niks hielp. Uiteindelijk bleek dat ik last had van (onbewuste) spanning en stress, waardoor ik een verkeerde ademhaling had en duizelig werd. Na een paar gesprekken met een maatschappelijk werkster die tips gaf, ben ik eigenlijk nooit meer duizelig. Als ik het wel ben, ga ik de reden bedenken en kijk hoe ik dat kan veranderen.
Misschien iets voor jou? Het hoeft bij jou natuurlijk niet de reden te zijn, maar toch.
Groetjes!
drernie
Wat moet ik mij bij "knopen in de nek" voorstellen?