Moderne wetenschap

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

Waarom is de kerk tegen de moderne wetenschap? Is de kerk bang dat elementen uit de Bijbel ontkracht worden als de wetenschap op een punt komt dat deze het kan controleren?

Antwoord

Op de vraag waarom de kerk tegen de moderne wetenschap is, is een meervoudig antwoord te geven. Om te beginnen is de kerk (ik neem aan dat je niet een specifieke kerk bedoelt) niet tegen de moderne wetenschap op zich. De eeuwen door hebben gelovigen -en het zijn niet de minsten (geweest)- wetenschap bedreven en diverse ontdekkingen gedaan die op allerlei terrein waardevol zijn gebleken en gebleven. Als zodanig is wetenschap en het gebruiken van je verstand als een gave van God beschouwd. Waar de kerk zich wel tegen verzet heeft, is tegen de aanspraak dat de zogenoemde moderne wetenschap waardenvrij is en het alleenrecht meent te hebben als het gaat om het beoordelen van feiten. Wonderen zouden voor de rechtbank van de wetenschap niet bewijsbaar zijn, evenmin verifieerbaar en dus niet kunnen. Alleen de ratio (verstand) zou kunnen en mogen beslissen wat waar of niet waar is. Deze visie is echter onjuist en kent haar eigen grenzen en beperkingen niet. Tegen deze overschatting staat de kerk afwijzend!

Ten aanzien van je tweede vraag, of de kerk bang is dat elementen uit de Bijbel ontkracht worden door de controle van de wetenschap, kan ik kort zijn. Daar hoeft de kerk niet bang voor te zijn. De openbaring van God kan heus onderzoek en toetsing verdragen en de zaken en de feiten van de heilsgeschiedenis mogen tegen het licht gehouden worden. Keer op keer is al gebleken dat bepaalde zogenaamde wetenschappelijke bewijzen -vaak ver- of vooronderstellingen- ontoereikend waren. God spreekt Zichzelf niet tegen en door de Geest mogen wij ons onderwerpen aan het gezag van de Schriften. Juist in het geloof wordt waar bevonden wat de Heere gezegd en gedaan heeft. Daar zorgt de Heilige Geest voor. Onze Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt er prachtige dingen over in art.3 -7. Juist in de verborgen omgang met God worden wij verlost van alle krampachtigheid en leren wij het Woord beamen.

Daarbij mag de Bijbel bestudeerd worden en is nauwgezette exegese van wezenlijk belang. Daarbij kan op zorgvuldige wijze gebruik gemaakt worden van wetenschappelijke ontdekkingen, die echter dienstbaar zijn aan het profetische Woord, dat zeer vast en betrouwbaar is (2 Petrus 1). Wanneer jij en ik je eerbiedig en met overgave laten leiden en leren door Woord en Geest ontdek je hoe langer hoe meer schatten in het onderzoek van de Schriften die wijs maken tot zaligheid. Geen wonder dat profeten en poëten, apostelen en reformatoren nederige leerlingen van de Schriften zijn geweest en gebleven. In dat spoor kun je echt verder en mag je alles, ook het wetenschappelijk bezig zijn, toetsen aan Gods getuigenis dat eeuwig zeker is.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Lees meer artikelen over:

wetenschap