Twijfels bij baankeuzes

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb vorig jaar een baan gehad (die mij werd aangeboden; ik was werkzoekende). Dit ging om een baan in de paardenbranche. In een vooraf gesprek bij dit bedrijf had ik een licht onbehaaglijk gevoel. Naïef als ik was ben ik toch gestart bij dit bedrijf (ik zat destijds niet heel lekker in mijn vel, dus ben ik toch gewoon begonnen). Al na een paar dagen voelde het niet goed. Ik had uiteraard aangegeven christen te zijn en de zondag niet te werken. Nu lopen er mensen op dat bedrijf die er een ander soort taalgebruik er op na houden -netjes geformuleerd- en daarbij worden er op zondag -seizoensgebonden- wedstrijden met de paarden gehouden. Dat begon bij mij toch te knagen in de zin van: doe ik zo ook niet mee aan de zondagsontheiliging? Ik werk wel niet op de betreffende zondag, maar ik maak wel vrijdag het terrein netjes voor die wedstrijdzondag en de maandag erna ruim ik de rommel op van de wedstrijd van die zondag.

Ik heb toch de beslissing genomen om daar te stoppen omdat het niet goed voelde. Eerlijk gezegd vond ik het ook moeilijk om het christenzijn te belijden. Na dit besluit heb ik ook besloten om uit de paardenbranche te stappen en bij een hovenier te gaan werken. Dit ging in het begin erg goed, maar de laatste tijd gaat het wat stroef en denk ik vaak terug aan het genoemde bedrijf in de paardenbranche.

Nu vraag ik me af: heb ik toen de juiste beslissing genomen? Of juist niet, omdat dit bedrijf me toch bezighoudt? Nu ben ik een type dat erg snel twijfelt. Ik leg dit ook voor in het gebed.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je verhaal lezende denk ik: goed bezig! Je hebt besloten om niet op zondag te willen werken en ook niet mee te werken aan dat wat wél plaats vindt op de zondag. Nee, het is gewoonweg ook niet leuk om van alles klaar te maken op vrijdag en op maandag weer te moeten opruimen voor diegenen die minder principieel denken als jij.

Je bent derhalve veranderd van werk: iets heel anders dan paarden is de hoveniersbranche. Wél mooi werk: in Gods schepping bezig zijn. En móédig ook om zo voor je principes uit te komen! Maar ja, nu gaat niet alles van een leien dakje en vraag je je af of je besluit goed is geweest.

Mooi om te lezen dat je je moeiten in gebed brengt. Daarnaast zou ik je voorstellen om ook eens met je leidinggevende/baas te gaan praten. Hij of zij kunnen beter beoordelen waar jouw moeite zit en wellicht valt er iets aan te doen, zodat bij dit bedrijf werken weer prettiger wordt. En dat je terugverlangt naar de paarden vind ik niet zo gek als die dieren je  passie zijn. Maar wérken in die branche zal moeilijk blijven, dat heb je intussen ervaren. Geef het gewoonweg even tijd en wellicht is er wel iets met een paard mogelijk als hobby, náást je werk.

Marijke Rots