Tricholliamania

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Ik heb een dringende vraag aan een arts. Ik ben een man van 32 jaar met (gelukkig) een volle bos haar. Ik ben er achter gekomen dat ik tricholliamania heb. Het is begonnen in de pubertijd. Ook heb ik last van andere dwanggedachten. Daarnaast heb ik nog een ander probleem: ik krab aan plekken op mijn hoofd en dan bijna altijd op dezelfde plaats. Ik las op internet dat ik gelukkig niet de enige ben. Alleen vraag ik me af of het schadelijk kan zijn. Ik heb heel vaak hoofdpijn, een duf gevoel, ik vergeet heel vaak dingen en heb moeite met mijn evenwicht. Ik denk dat u mij adviseert om naar de huisarts te gaan, maar dat zal ik niet doen. Ik kan er niet over praten, omdat ik geen vertrouwensband heb met de huisarts en ik heb daarnaast ook veel problemen in mijn relatie en met familieleden.

Antwoord

Ik begrijp dat er sprake is van een fors probleem, en ook complex van aard. Dwangmatige trekjes hebben vaak een emotionele basis. Ik weet niet of de hoofdpijn en vergeetachtigheid direct met de dwanghandelingen te maken hebben. Ze kunnen ook te maken hebben met onderliggende relationele problemen.

Wat de huisarts betreft: ook al heb je geen vertrouwensband: het lijkt mij raadzaam hem te vragen om een verwijzing naar bv. een psycholoog. Zulke complexe problematiek kunnen de meeste huisartsen niet oplossen, en ze hebben er domweg de tijd niet voor.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
2 reacties
flowers
Wat is eigenlijk tricholliamania???? Ik kan er via google niets over vinden.....
flowers
Oeps ik heb het al gevonden denk ik.... Trichotillomanie is de onweerstaanbare neiging zichzelf de haren uit te trekken. In DSM–III–R wordt deze aandoening onder de stoornissen in de impulscontrole ondergebracht. Het essentiële kenmerk van titillomanie (nauw verwant aan trichotillomanie) is het niet in staat zijn weerstand te bieden aan de impuls om de huid kapot te krabben.