Onzekerheid over kantoorbaan

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Doe ik het allemaal wel goed? Ik heb maar 'gewoon' een kantoorbaan en werk bijvoorbeeld niet in de zorg of onderwijs, etc. Ik doe mijn werk met plezier maar heb toch het gevoel dat ik niet goed genoeg ben. Hoe kom ik mijn onzekerheid te boven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Doe ik het allemaal wel goed… is wel héél algemeen. Het eenvoudige antwoord daarop zou kunnen zijn ‘nee’. Maar níémand doet het allemaal wel goed! We kunnen altijd beter, mooier, sneller, liever, enzovoort. Maar dáár gaat het niet om. Als u met plezier uw werk doet is een kantoorbaan prima. Niet iedereen is daar geschikt voor: u blijkbaar wél. Zorg of onderwijs is niet méér bijzonder, hoor. Ook dat kan niet iedereen. Bedenk dat ieder zijn/haar talenten gekregen heeft en als je die inzet op de plaats die bij je past is dat prima! We hoeven niet méér te doen dan van ons gevraagd wordt als we maar wèl datgene doen wat we kùnnen doen. In alle sectoren van het leven zijn werkende mensen nodig en juist dát is het mooie van dat wat we ‘werk’ noemen. Betaald of niet, want het geldt net zo goed voor onbetaalde arbeid.

Onzekerheid heeft met eigen gedachten te maken, die niet nodig zijn als u zich realiseert dat ieder mens waardevol is in wat hij doet, als een eigen ‘puzzelstukje’ binnen een groot geheel!

Marijke Rots