Theologie-opleidingen

J. de Wit / 1 reactie

Vraag

Ik zit nu in mijn afstudeerjaar van mijn mbo en overweeg theologie op hbo-niveau te studeren. Ik heb daar een vraag over. Ik hoor over de verschillende opleidingen verschillende verhalen. Als ik alles mag geloven is de theologie-opleiding van de VIAA heel erg praktisch ingesteld en ligt bij de opleiding van de CHE (Ede) meer de nadruk op de theorie. Windesheim zit daar weer tussenin. Ik zoek een theologie-opleiding met veel aandacht voor theorie, dus waar je meer de boeken in duikt. Weet iemand welke theologie-opleiding het best bij mijn voorkeur past?

Antwoord

Wat mooi dat je overweegt om theologie te gaan studeren! Ik heb de studieprogramma’s van de verschillende hogescholen eens bekeken en het lijkt er inderdaad op dat jouw beschrijving klopt.

De eerste vraag die ik zou stellen is wat precies je doel is met de opleiding. Als je enige motivatie interesse is in de theorie, kan ik me voorstellen dat je een opleiding zoekt die zo theoretisch mogelijk is. In dat geval zou ik inderdaad voor de CHE kiezen. Heb je de HBO-variant van de CGO ook overwogen? En ben je al wezen proefstuderen? Vaak is dat de beste manier om te ontdekken wat bij je past.

Als je de intentie hebt om echt iets in de kerk te kunnen betekenen, zou ik je toch willen uitdagen om ook een meer praktische studie te overwegen. Op universiteiten is er doorgaans veel te weinig aandacht voor de praktijk. Het mooie van een HBO-studie is dat er vaak expliciet aandacht besteed wordt aan gesprekstechnieken e.d. en dat deze d.m.v. rollenspellen worden geoefend. Dat heb je écht nodig als je in de kerk wilt werken!

Misschien vind je de praktische kant een beetje ongemakkelijk, omdat je daar niet zo goed in bent. Maar juist dan zou ik je aanraden om een meer praktische studie te kiezen. Je zult merken dat praktische vaardigheden gewoon zijn aan te leren. En daar heb je niet alleen veel aan in het werkveld, maar ook in je dagelijks leven!

Samenvattend: Wat mij betreft zou je keuze moeten afhangen van je uiteindelijke doel. Voor het werk in de kerk/het pastoraat heb je veel praktische vaardigheden nodig, vandaar dat HBO-opleidingen daar soms veel aandacht aan besteden. Tegelijkertijd is ook de theorie van heel groot belang. Je zou daarom ook kunnen overwegen om eerst een wat praktischere hbo-studie te volgen, om daarna een WO-studie te doen (als je al een hbo-diploma hebt zijn er meestal wel vrijstellingen mogelijk).

Veel zegen toegewenst bij je zoektocht!

J. de Wit

Lees meer artikelen over:

Theologie studeren
1 reactie
CoenvD
Hoi vraagsteller! Ik zit in mijn 4e jaar voltijd theologie op de CHE. Als je vragen hebt mag je mijn mailadres opvragen bij de redactie hoor! Ik deel graag met je hoe de theologie op de CHE is.