Moeilijk werk vinden voor hoogbegaafde

drs. E.J. (Els) van Dijk / 2 reacties

Vraag

Mijn partner is hoogbegaafd. Het is ontzettend moeilijk voor hem om een passende baan te vinden. Of het verveeld heel snel (bore-out) of de werkomgeving zuigt hem leeg (sociale aspect vergt veel energie). Terwijl zijn denkvermogen groot is (talloze ideeën, heel snel kunnen denken, ver vooruit kunnen denken, binnen no-time alle voor- en nadelen met de daarbij behorende oplossingen weet te benoemen). Ook via uitzendbureau’s is het lastig om aan een baan te komen, aangezien het voor hen te complex is om een baan te vinden die op langere termijn vol te houden is. Waarom is het zo moeilijk om werk te vinden voor hoogbegaafden?

De zorgen nemen toe, ook op financieel gebied, wat ook een druk uitoefent op onze relatie en waar ik als partner steeds moeilijker mee weet om te gaan. Loopbaancoachingsgesprekken zijn er geweest, maar ook daarin komen we niet verder. Wie kan ons hierin helpen, tips/adviezen geven of herkenbaarheid?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste...,

Ja, heel vervelend dat het bij hoog begaafden net anders werkt dan bij de gemiddelde mens (voor zover deze al bestaat). Wat ik in je mail lees, is dat in de relatie tot werk vooral de beperkingen voorop staan terwijl je ook weet te benoemen welke kwaliteiten hoogbegaafden hebben. Bovendien is het opvallend dat jij als ‘vrouw van’ de vraag stelt en niet hijzelf. Daardoor kwam even de ondeugende vraag bij mij op of jij erg voor hem aan het zorgen bent. Maar uiteindelijk durf ik die vraag niet te stellen natuurlijk, aangezien ik te weinig van jullie situatie weet.

In mijn werk heb ik ook veel te maken met mensen met een beperking (van hoogbegaafdheid tot autisme), maar ik probeer het altijd om te draaien en handel vanuit de vraag: waar ligt jouw kracht en hoe ga jij die benutten. Dan blijkt er vaak veel meer mogelijk te zijn. In dit land werken we naar mijn overtuiging te veel vanuit diagnoses met onmogelijkheden (die ik overigens voluit erken!) maar dat zet mensen niet in hun kracht en het is de kunst om dat juist wel te gaan doen. Dan zie ik soms wonderlijk mooie dingen gebeuren, naast het feit dat je soms ook dingen moet accepteren die minder prettig zijn, maar die er nu eenmaal bij horen. Ja, sommige aspecten van een baan kunnen wat meer geestdodend zijn, maar hoe zorg je er dan voor dat andere aspecten of andere situaties van het leven wél uitdagend en geestverruimend zijn?

Kennen jullie de vereniging van hoogbegaafden, Choochem? Zo niet, dan is het wellicht een idee om daar aansluiting bij te zoeken en ideeën op te doen in het feest van herkenning dat mensen in de ontmoeting met elkaar mogen beleven. Hoogbegaafden kunnen van belangrijke toegevoegde waarde zijn en ik hoop dat jullie in de zoektocht daarnaar mooie ontdekkingen mogen doen!

Wijsheid!

Drs. Els J. van Dijk

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

hoogbegaafdheid
2 reacties
drj
Het klinkt of je problemen van je man niet alleen door hoogbegaafdheid komen, maar dat er andere dingen spelen. Het is een mythe dat de meeste hoogbegaafden meer sociale problemen hebben dan normaal.

Dat gezegd hebbende, zou het fijn zijn als je man werk had dat bij hem paste. Als hij goed is in het benoemen van problemen en oplossingen, moet hij zich allereerst op het probleem van „hoe geef ik mijn familie te teten met een baan die bij me past“ richten.

Misschien kan hij aan de universiteit werken of kunnen jullie een bedrijf oprichten. Vaak zijn kleinere organisatie juist heel blij met probleemoplossers, terwijl grote organisaties erg log. Kunnen zijn waar het op creatieve nieuwe ideeen aankomt.
schoenveter
Puur hoogbegaafdheid is geen 'ziekte' zoals drj al aangeeft. Autisme of andere problemen zijn er natuurlijk ook genoeg.

Ik schrijf in de mannelijke vorm, dat leest wat makkelijker: Wat mij liet nadenken is dat hij met werken snel verveelt raakt, of het werk niet te lang aankan. Wat doet hij verder in het dagelijkse leven? Zijn er (drukke) kinderen thuis? Kan hij iets doen dat ontspannend werkt en het hoofd leegmaakt? Is hij gevoelig voor geluiden..? Dan kan hij beter geen sportschool bezoeken met de radio aan en machines. Het is voor iedereen verschillend. Een sociaal beroep kan ook vermoeiend zijn, vooral als hij al lange tijd steeds werkloos gebleven is, dan bouwt hij ook geen kracht op. Heel belangrijk is het om iets te hebben waarbij hij zichzelf kan 'opladen' en het hoofd tot rust komt, om vervolgens meer energie te ervaren en daardoor te kunnen werken. Denk aan een watersport, even midden op het water varen zonder drukte om je heen even los van de drukke maatschappij komt te staan. Of welke week een ochtend gaan vissen als het nog stil is, is ook rustgevend. Wandel in een rustig park/bos. Buitenlucht kan heel goed werken in combinatie met rust! En voldoende beweging is ook zeer belangrijk. Die oplossingen hoeven helemaal niet duur te zijn en heel effectief zijn!

Als laatst: Wees GEEN therapeut/hulpverlener voor uw metgezel! Dat is een klassieke fout, het is geen patiënt maar uw partner. Hem/haar 'behandelen kan ten koste gaan van de relatie. Ik ben erg benieuwd of ik jullie hiermee verder heb kunnen helpen. En vertrouw er biddend op dat God het goede in jullie leven zal doen!