Spijt van overdoop

C.A. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 21 en ik ben lid van de Gereformeerde Gemeenten en gedoopt als kind. Rond mijn 20e leerde ik evangelische mensen kennen. Ik ben uiteindelijk regelmatig naar hun diensten gegaan en daar veel in betrokken geraakt. Ik ben vrij impulsief en makkelijk te beïnvloeden, dus heb ik mij vorig jaar december laten overdopen. Ik heb het nooit aan mijn vriend en ouders -en eigenlijk aan niemand- verteld omdat ik het niet durfde en er nu achteraf dus heel erg spijt van heb.

Ik vraag me af wat ik hier mee kan doen. Is dit te herstellen of zal ik niet meer welkom zijn in de reformatorische kerken? En wat voor consequenties gaat dit hebben als mensen hier achter komen? Ik zou dit heel graag terugdraaien als dit kan.

Antwoord

Beste jonge vrouw,

Ik vind het heel verdrietig voor jou dat je door je overdoop in zo’n moeilijke situatie terecht bent gekomen. Ik zou het ook heel graag voor jou willen terugdraaien. Maar onze gezamenlijke conclusie is duidelijk: dat kan niet. Gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer. En dan tegelijkertijd is er je vraag: is dit te herstellen of zal ik niet meer welkom zijn in de reformatorische kerken? We gaan samen proberen een Bijbels antwoord te zoeken.

Ik ga er in mijn antwoord vanuit dat je belijdend lid bent in je thuisgemeente, een Gereformeerde Gemeente. Ik vind het moedig dat je jouw probleem bespreekbaar durft te maken en er ook eerlijk voor uitkomt dat je zelf de oorzaak bent van je overdoop, al kruip je mijns inziens nog wel een beetje weg achter je impulsiviteit en dat je gemakkelijk te beïnvloeden bent. Ik begrijp dat wel, maar het lost niets op, nu niet en in de te nemen vervolgstappen evenmin. Je kijkt je overdoop voluit in de ogen, krimpt in elkaar en zegt: eigen schuld. En dat is dan niet moedbenemend, maar juist moedgevend. Waarom zeg ik dat? Omdat een onbegaanbare weg, dan pas begaanbaar wordt.

Begaanbaar, omdat  de eerste stap op je weg terug naar herstel is, het belijden van je verkeerde stap aan de Heere God. Besef dat je eigenlijk in je overdoop tegen de Heere God hebt gezegd: U deed het niet goed toen ik als baby gedoopt werd, terwijl God in Zijn verbondstrouw zo kort bij jou kwam dat Hij Zijn Naam wilde verbinden aan jouw naam. Toen jij nog niets van God af wist, wist jouw God en Maker alles van jou en in de Heilige Doop zei Hij tegen jou: je behoort aan Mij en Ik wil jouw God zijn. Hoe dat kan? Het water van jouw doop wijst heen naar het bloed van de Heere Jezus Christus, en deze Zaligmaker roept jou nu toe, kom met al je zonden tot Mij, ook met de zonde van je overdoop, belijdt deze misstap aan Mijn voeten. Doe het met heel je hart, bij deze Zaligmaker ben je welkom. Je bent in het verbond van God en in Zijn gemeente begrepen en de verlossing van je zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, is je in je doop toegezegd (Heidelbergse catechismus vraag 74). Wat denk je, is het vervolg van de weg naar herstel dan onbegaanbaar? Achter Hem aan!

Dan zullen de vervolgstappen niet gemakkelijk zijn, maar wel noodzakelijk. Zet biddend kleine stapjes in deze weg naar herstel. Begin bij je vriend. Vertel hem alles, ook dat je het allemaal in het gebed  bij God hebt gebracht, je misstap hebt beleden, maar ook je verlangen naar herstel. Het zou mooi zijn om samen met je vriend alles biddend bij de Heere God te brengen. Samen buigen voor God is een rijke ervaring. Ik kan me niet voorstellen dat je vriend je niet liefdevol zou vergeven.

De volgende stap zou mijns inziens naar je ouders moeten zijn. Wanneer het goed is gekomen tussen jou en je vriend doe dat dan samen. Je hebt steun aan elkaar en je kunt elkaar aanvullen in het gesprek met je ouders. Vertel alles aan je ouders, ook je bidden tot God om vergeving. En laat je vriend, wanneer hij dat durft ook iets vertellen van de manier waarop het weer goed is gekomen tussen jullie. Ik kan me niet voorstellen dat je ouders je ook niet liefdevol zouden vergeven. Het zou voor jou  dubbel bevrijdend zijn wanneer dat gesprek door je vader zou worden afgesloten met gebed. Samen als zondaren tot God bidden om Zijn vergevende genade in Christus Jezus.

De laatste stap moet je naar je kerkenraad zetten. Ik ga er dan van uit dat je de diensten in de Evangelische gemeente niet meer bezoekt. Begin bij je wijkouderling of bij een kerkenraadslid die je kent en vertrouwt. Eén kerkenraadslid is om te beginnen genoeg. Ik weet niet of je vriend ook lid is van een Gereformeerde Gemeente, maar samen dit gesprek aangaan is denk ik verstandig. Realiseer dat je kerkenraad best wat vragen zal hebben, ga daar spontaan en heel transparant op in. Leg je hart maar op tafel. Je hoeft niets te verbergen, want je hebt immers ook alles bij God gebracht en beleden. Laat deze gedachte je vrijmoedigheid geven om heel open en eerlijk te zijn.

Wanneer ik je vraag goed lees is je overdoop niet bekend in je gemeente waartoe je behoort. Dit zou aanleiding kunnen zijn om je overdoop niet breed in de kerkenraad te bespreken, maar door enkele kerkenraadsleden zou kunnen worden behandeld, zodat het verder niet in jullie Gereformeerde Gemeente bekend wordt. Ook je schuldbelijdenis zou dan gedaan kunnen worden in bijzijn van enkele kerkenraadsleden, als afvaardiging van de kerkenraad. Vraag ook of je vriend hierbij mag zijn, voor jou en je vriend is dat goed. Ook hier doe je het samen. Ik denk dat er op deze wijze een eerlijk en Bijbels herstel komt. En weer zeg ik het: ik kan me niet voorstellen dat je kerkenraad je niet met blijdschap terugontvangt en er op deze wijze ook een blij welkom is.

Je bent vrij impulsief en gemakkelijk te beïnvloeden. Juist hierom een vriendelijke raad, wanneer je voor ingrijpende keuzes staat, praat er in vertrouwen eerst met anderen over, je vriend of ouders. Zomaar doe je iets waar je de gevolgen niet van overziet en zit je in de problemen. Wanneer je gaande het proces nog met vragen zit, ik ben bereikbaar via Refoweb voor mijn e-mailadres.

Het is zo bevrijdend om te weten dat er een weg terug is tot God, om Jezus’ wil. En wanneer er een weg terug is tot God is er ook een weg terug naar elkaar. Ik kan nog steeds niet begrijpen dat de Heere Jezus met zondaren wilde omgaan, dat moet liefde zijn, anders zou dat nooit kunnen. Pure liefde voor weglopers en zondige mensjes. Deze Jezus zoekt zondaren en vindt ze ook. Daarom, zoek samen met je vriend deze vriendelijke Zaligmaker, Die met open armen voor je staat en je toeroept: Komt tot Mij met al je zonden en zorgen. Bij Mij alleen is er vergeving van al je zonden en vrede met God (lees Johannes 4).Hoe Jezus is? Ik las een citaat bij een Engelse puritein en ik geef het graag door:

“Als je die arme stakker tegenkomt die de speer in Mijn zijde stak, zeg hem dan dat er een andere manier is, een betere manier om bij Mijn hart te komen, als hij zich zal bekeren en zal zien op Hem, Die hij doorstoken heeft en zal treuren. Ik zal hem koesteren aan hetzelfde hart dat hij heeft verwond; hij zal ontdekken dat het bloed dat hij vergoten heeft, een overvloedige verzoening teweegbrengt voor de zonde van het vergieten van mijn bloed. En vertel hem van Mij dat hij Mij meer pijn en ongenoegen zal bezorgen door dit aanbod van mijn bloed te weigeren, dan toen hij het liet stromen”.

Komt, want alle dingen zijn gereed.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle

Lees meer artikelen over:

overdoop