Macht van de duivel

Ds. J. Roosenbrand / 1 reactie

Vraag

Ik heb eigenlijk een vraag over de duivel. Mijn vriendin heeft tegen me gezegd een tijdje geleden dat de duivel zo machtig is dat hij je het gevoel kan geven dat alles goed zit met God en jou en dat hij je ook het gevoel kan geven dat je bekeerd bent. Ik geloof zeker wel in God en ik ben ook meerdere keren door Hem geholpen. Maar nu ben ik gaan twijfelen of alles wat ik kreeg, ook het gevoel van Gods nabijheid, een werk van de duivel was. Wat moet ik hieraan doen? Want mensen zeggen tegen mij dat ik gewoon moet vertrouwen en alles in Gods handen moet leggen, maar ik ben bang dat de duivel mij in zijn macht heeft.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag is duidelijk. Ik zou je gerust willen stellen en aan het denken willen zetten. Om met het eerste te beginnen. Paulus schrijft ergens over verschillende gaven in de christelijke gemeenschap. Die waren er, maar ze brachten ook verdeeldheid. Een belangrijke vraag daarbij was: hoe kan je nu weten of iets van God komt, of niet? Paulus schrijft dan: Zoals u weet was u in de tijd dat u nog heidenen was volledig in de ban van goden die taal noch teken geven. Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan ooit door toedoen van de Geest van God zeggen: Vervloekt is Jezus, en niemand kan ooit zeggen: Jezus is de Heer, behalve door toedoen van de heilige Geest. (1 Kor. 12). Wanneer je gelooft dat Jezus de (jouw) HEERE is, dan is dat een gave van de Heilige Geest. Dat is trouwens meteen ook de belangrijkste gave. Op andere dingen die je hebt gekregen mag je altijd kritisch zijn, bijv. een gevoel. Van wie komt het en met welk doel? Maar de gave van het geloof komt alleen van God. Van daaruit kan Paulus vervolgens ook schrijven over een andere levenshouding, niet langer gedreven door angst en onzekerheid: Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden (Fil. 4:6).

Tot slot. Natuurlijk is het onverstandig om de macht van satan te onderschatten. Maar het is nog onverstandiger om te twijfelen aan de kracht van God, die mensen het geloof geeft en ze daarbij bewaart. Ga eens bij jezelf na hoe dat bij jou zit. Ik schrijf dit niet om je opnieuw onzeker te maken. Ik hoop dat je dat aanvoelt (2 Tim. 2:11-13!). Lees anders ook eens de Dordtse Leerregels, hfst. 5, art. 3 e.a.).

In Christus verbonden,
Ds. H. J. Roosenbrand

Ds. J. Roosenbrand

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Hoofddorp/Haarlemmermeer
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

duivel
1 reactie
cross
Beste vraagsteller/-ster,

Als we een kado van iemand krijgen dan zijn we als het goed is daar dankbaar voor. Die dankbaarheid is voor de gever. Zo is het ook met bekering. Als wij door Zijn bloed worden verlost (de vergelijking met het kado is haast misplaatst) dan zullen we ook dankbaar zijn richting Hem: we gaan vruchten dragen (Joh 15:2, zie ook 1Joh 2:3).
In de bijbel kunnen we over heel mooie vruchten lezen. En ik kan me niet voorstellen dat de duivel ons zo graag ziet omdat het doel van die vruchten is: de eer van God. Denk bijvoorbeeld aan 'een gans verbroken geest' (Ps 51), of, God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf (samenvatting van de wet).

Misschien is het goed om in de vragenrubriek eens te zoeken op 'verstand en gevoel'. Ik heb het niet geprobeerd. Ik weet wel dat ons gevoel een wankele basis is. Ons verstand, die we van God kregen, krijgt een belangrijke plaats, maar dit gaat zeker niet zonder gevoel. De basis (de rots) is Christus. Enfin, zoek daar maar eens verder op.

Wat wij moeten doen? De bijbel (dus: God) zegt: bekeert u! En daarover horen wij vaak: dat kunnen wij niet. En hoewel dat waar is (daar komen we als het goed is door ervaring achter) is dat toch geen probleem? God kan het immers! En Hij wil het nog doen ook! Daarom is het nodig tot Hem te vluchten zodat Hij ons zal zalig maken.

Ik wens je God's zegen in deze zoektocht. Ik hoop dat deze levensvragen je bezig blijven houden totdat je aan Zijn voeten ook je zonden belijden mag. Hij zal (!) ze vergeven! Laat je niet in slaap sussen door theorieën die leren dat je niet weten kunt of iets uit God is of uit de duivel. Is onze God niet zo machtig dat Hij onze vragen beantwoorden kan? Hij heeft jou en mij geschapen, een antwoord geven moet dan wel een hele gemakkelijk zaak zijn. Wil je wel een antwoord? Breng je vragen dan bij Hem en lees Zijn woord in de verwachting dat Hij door Zijn woord zal spreken.