Relatie tussen partners met autisme

Ds. C.J. Droger / 3 reacties

Vraag

Ik heb PDD-NOS en PTTS. Mijn vriend heeft autisme. Gaat dat eigenlijk wel samen in een relatie?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Hij is kort en krachtig, maar van groot belang voor jou, je vriend en jullie gezamenlijke toekomst. Ik wil proberen er iets over te zeggen.

Je vriend en jou hebben volgens je vraag allebei autisme. Nu is het bij deze stoornissen zo dat er niet één gelijk is. Ook al hebben jullie allebei een diagnose gekregen, je hebt autisme in allerlei soorten en maten. Omdat ik jullie niet ken, weet ik niet hoe diep het autisme bij jullie zit. Bovendien heb jij er een PTSS bij. Die zijn er ook in vele vormen, samenhangend met de oorzaak ervan. Ik kan dus niet goed inschatten of jullie goed met elkaar matchen. Ik vermoed wel dat jullie relatie bij tijden erg lastig is en moeizaam verloopt. Daar kunnen jullie voor een deel niets aan doen, dat hangt samen met jullie stoornis.

Ik denk dat jullie het beste met een hulpverlener of met iemand die verstand heeft van autisme kunnen gaan doorspreken of jullie bij elkaar passen en een duurzame relatie kunnen aangaan. Ik weet niet of jullie trouwplannen hebben, anders zullen jullie daar wel duidelijkheid over moeten krijgen. Ik schat in dat jullie relatie niet eenvoudig zal zijn en jullie af en toe voor grote uitdagingen zullen plaatsen. Als er veel liefde is, kun je veel aan, maar soms zijn de verschillen zo groot dat je beter niet kunt trouwen. Een gewone vriendschap is dan misschien een optie of het meest haalbare. Daar is helemaal niets mis mee, soms is een huwelijk niet voor je weggelegd, hoe jammer dat ook is.

Dit is mijn reactie op je vraag. Mocht je een vervolgvraag hebben, dan hoor ik dat wel.

Ik wens jullie samen veel wijsheid en de leiding van de HEERE toe.

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

3 reacties
Rembrand
PDD-NOS en autisme zijn geen persoonlijkheidsstoornissen maar ontwikkelingsstoornissen.
Voor jullie allebei zullen er uitdagingen zijn om een relatie op te bouwen. Herkenning en elkaar begrijpen zonder al teveel woorden kan juist een voordeel zijn.
Inderdaad, zoals de dominee adviseert :betrek er belangrijke naasten en hulpverlening bij.
Rembrand
@refoweb.
Bedankt voor het aanpassen van de titel.
kip
hoop dat u goede hulpverleners treft.

als u eruit bent,
is altijd nog een God om Hem te vragen,of Hij het ook goed vindt,wat u zelf wilt.