Theorieën over de wederkomst

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Pas had ik een gesprek met een onkerkelijke over het Christelijk geloof. Hij was heilig overtuigd van het bestaan van God en Jezus en gelooft ook in de meeste Bijbelse feiten. Daarin vertelde hij heel veel over de wederkomst waar ik weinig van af wist. Daarom heb ik Openbaringen vluchtig gelezen. Ook weet ik dat er diverse theorieën over zijn. Op Wikipedia vond ik de volgende boeken die er over handelen: Serie “De laatste bazuin” (uit het Engels vertaald) door Tim LaHay en Jerry B. Jenkins, 12 delen. Is een geromantiseerd verhaal over de wederkomst. Boeken: Verlaten, Tegenstand, Nicolae, Oogst, Apollyon, Moord, Bezeten, Merkteken, Ontheiligd, Standvastig, Armageddon en Wederkomst. De serie is ook verfilmd in “Left behind”, waarin inmiddels drie delen zijn verschenen: “Left behind: the movie” (2000), “Tribulation Force” (2002) en “World at War” (2005) Mag je deze boeken lezen en de desbetreffende films bekijken of is dat onverantwoord? Alvast bedankt voor uw antwoord!

Antwoord

De Openbaring (enkelvoud!) van de Heere Jezus aan de apostel Johannes, en in hem aan de Kerk van alle tijden, is niet iets waarover je 'maar' een romantisch boek of een aangrijpende film maakt. Het is op het moment bepaald 'in' om romans te schijven (en films te maken) over Bijbelse thema's, met name gericht op de eindtijd. O.a. de Amerikaanse schrijver  Frank Peretti heeft met name voor romans over de eindtijd een jaar of tien geleden de aanzet gegeven, al zou ik het lezen van Peretti sterk afraden. Tim LaHay staat in een meer herkenbare traditie. Toch kun je je afvragen, of je buiten de Bijbel over met name dit soort onderwerpen romans moet lezen. Informatie kan onthullen maar ook versluieren en ons op verkeerde gedachten brengen of een vertekend beeld geven van wat Christus met Zijn Kerk maar ook met deze hele schepping voorheeft. Ik zou er bijzonder voorzichtig mee zijn.

-Ik ken iemand, die door het lezen van Dan Browns “Da Vinci Code” zijn ambt heeft neergelegd "omdat hij het niet voor zijn gemeente kan verantwoorden zélf niet (meer) te geloven dat Jezus de Zoon van God is".

-Ik ken nóg iemand, die in haar middelbare schooltijd een ‘evangelische’ film heeft gezien over de wederkomst van Christus, waarin een scène voorkwam waarbij twee mensen op bed lagen en één van hen ineens was verdwenen, opgenomen in de hemel. Deze film baseerde zich op dat ene Bijbelwoord van Jezus ("twee zullen op het veld zijn, de één zal aangenomen worden...", enz.). Het zien van deze film heeft haar voor jaren angstig gemaakt, omdat ze meende te zullen 'achterblijven' en zo niet kon sterven.

Dit soort dingen vind ik tragisch. Een bepaalde tekst uit zijn verband halen heeft grote gevaren. Zeker wat betreft de eindtijd zijn er al veel valse speculaties gemaakt, die mensen eerder angstig maken en bij God vandaan drijven (of een verkeerde wederkomstgedachten oproepen, zoals bijvoorbeeld het chiliasme en de millennialisten) dan dat zij mensen bemoedigt en aanzet tot de bede "Maranatha, Heere Jezus, kom haastig".

Kortom: wees voorzichtig. Veel lezen is -zeker op dit punt!- méér dan "vermoeiing des vleses".

Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

complottheoriewederkomst