Schermtijd handhaven

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een huis vol pubers, een wifi-beperking (telefoon niet mee naar boven, tijdens eten uit, tijdens huiswerk weg) én een vast tijdstip waarop ze boven moeten zijn. Dit gaat steeds meer botsen. Toch die telefoon mee en lange gezichten als ik vraag of het onderhand eens tijd wordt om te gaan slapen.

Hoe houd ik het gezellig en tegelijk tijd voor mezelf en mijn man, zonder hangjeugd die elke vrije minuut tot half elf 's avonds maar op een scherm zit te gapen? Hoe doen andere gezinnen dat? Wanneer kun je regels loslaten en hoe houd je dan intussen toch die schermtijd vast?

Antwoord

Beste mevrouw,

Tja, het valt niet mee met die aantrekkingskracht van beeldschermen hè? Als ik uw bericht zo lees, krijg ik de indruk dat de maatregelen die u hebt genomen om de schermtijd te beperken eenzijdig zijn genomen. Het lijkt erop dat u als ouders regels hebt opgesteld, terwijl het steeds lastiger wordt om die te handhaven.

Nu ben ik er ook van overtuigd dat u als ouders verantwoordelijk bent voor orde, structuur en dergelijke in het gezin, maar het is ook mijn ervaring dat het enorm helpt als u uw kinderen 'meeneemt' in de besluitvorming en dus ook een deel van de verantwoordelijkheid bij hen neerlegt.

Oftewel: je kunt met elkaar besluiten wat de maximale schermtijd per dag mag zijn en op welke tijden deze ingevuld mogen worden. Het helpt als je pubers meeneemt daarin. Dus: als u hen de vraag stelt of zij maximaal drie uur schermtijd per dag (ik noem maar wat) reëel vinden, dan stemmen zij daar mee in en is het dus ook hun eigen keus én mag u hen daarom daar ook op aanspreken. Dan is de volgende vraag wanneer zij die schermtijd het liefst ingevuld willen zien. Als zij er dan bijvoorbeeld voor kiezen om een uur na schooltijd en maximaal twee uur 's avonds (vóór 21.30 uur) hun mobiel te gebruiken, is dat dan ook een gezamenlijke afspraak waar je elkaar aan kunt houden. Natuurlijk uitzonderingen voor specifieke situaties daargelaten, maar ook dat moet bespreekbaar zijn.

En ja, dan komt er ook een keer het moment dat u de kinderen (afhankelijk van de leeftijd) het vertrouwen geeft om hun mobiel zelf bij zich te houden. Ik heb ooit een zeventienjarig meisje meegemaakt dat haar mobiel ook elke avond bij moeder moest inleveren en zij schafte toen een tweede aan, zonder dat moeder dat wist uiteraard, die 's avonds wél mee naar boven ging. Dat heet dweilen met de kraan open.

Het maakt overigens wel uit waarvoor de mobiel gebruikt wordt. Ik zou het eindeloos bekijken van filmpjes op Tiktok bijvoorbeeld beslist aan banden leggen, maar de mobiel kan natuurlijk ook gebruikt worden voor allerlei nuttige informatie. Zelf kijk ik bijvoorbeeld nooit filmpjes o.i.d. en ik zit ook niet op sociale media (zonde van mijn tijd); mijn smartphone is vooral een werk- en contactinstrument. Vandaar dat ik nog lang niet een uur schermtijd per dag haal.

Dus ik zou ook met uw kinderen bespreken waarvoor zij hun mobiel gebruiken en u mag heel helder zijn in uw beweegredenen wat u verantwoord en prettig vindt en wat past bij de opvoeding die u uw kinderen wilt geven.

Het is heel goed dat kinderen/jongeren leren begrenzen én dat zij leren om zelf de regie te hebben over (in dit geval) de technologie die hen ter beschikking staat. Dat zullen in allerlei andere aspecten van het leven ook moeten leren. Zij moeten niet ingevuld en/of geleefd worden door materie, door wat anderen van hen verwachten of door wat iedereen doet, maar zij mogen heel bewust leren eigen keuzes te maken.

Een opvoedstijl waarin kinderen eigen verantwoordelijkheid mogen dragen (uiteraard passend bij hun leeftijd) is heel helpend aangezien zij dan (met uw hulp) zelf mogen staan voor hun eigen keuzes.

Ik heb 45 jaar in het onderwijs gewerkt en het altijd op die manier gedaan en daar ben ik nog steeds heel dankbaar voor. Kinderen en jongeren uitnodigen om zelf voor verantwoord gedrag te kiezen, werkt heel stimulerend en voorkomt veel gedoe en boosheid over ongewenst gedrag.

Nou, veel wijsheid en tact gewenst!

Vriendelijke groet,
Drs. Els van Dijk

Lees meer artikelen over:

opvoedingsmartphone