Al vijf jaar geen gemeenschap meer

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Een vriendin van mij (begin 30) is getrouwd en heeft twee kinderen. Echter, ik zie bij haar een groot verdriet, namelijk dat haar man al vijf jaar geen gemeenschap meer met haar heeft gehad. De enige aanraking die zij van hem ontvangt bestaat uit een knuffel met kleding aan, nadat zij er zelf om vraagt.
Ikzelf vind het vreselijk voor haar en vind het goed dat ze er over praat. Maar wat kan ik doen of adviseren? Hij wil geen hulp zoeken en op haar vraag waarom hij geen gemeenschap wil zegt hij dat hem dat teveel stress oplevert. Wat mij betreft is dit echt ernstig, niemand kan toch zonder aanraking, en geen huwelijk kan toch zonder gemeenschap (mits beiden daar achter staan)? Ze zei laatst dat ze dit niet nóg eens vijf jaar volhoudt... Gelukkig is ze positief, leeft ze met de Heer en heeft ze genoeg vriendinnen en bezigheden. Maar intern een enorm gemis, verdriet en groeiend verlangen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, je vriendin kan een probleem hebben... maar dat is háár probleem. Dat jij de gang van zaken binnen haar huwelijksrelatie verdrietig vindt snap ik wel, maar jíj kunt dat niet veranderen! Zij zèlf zal stappen moeten ondernemen. Mét of zónder haar echtgenoot, die afweging is eveneens aan háár. Hoe ernstig jij de situatie ook vindt, het is en blijft háár situatie. Draag haar op in je gebed, zou ik zeggen. En luister naar haar als zij jou nodig heeft om als klankbord te fungeren, maar neem daarbij haar probleem niet over!

Marijke Rots

3 reacties
Catherine
Beste vraagstelster, wat een lieve vriendin ben jij! Omdat je weet van haar probleem neem ik aan dat zij er met jou over gesproken heeft. Ik vrees dat dit dan niet het enige is. Meestal is het ontbreken van een intieme relatie een gevolg van en niet de oorzaak. Ik vrees dat je daar als "buitenstaander" weinig aan kunt doen.
Ze zal inderdaad dus zelf stappen moeten ondernemen (of niet) dat is echt aan haar.
AHHK76
Inderdaad dit is wat je kunt doen:
Luisteren en meeleven.
Zeggen dat ze hulp moet gaan zoeken voor zichzelf, ook als haar man niet meewil.
Voor haar bidden en het dan weer loslaten...
Want anders ga jij ermee lopen en dat helpt echt niet!
Mendy7
Wat lief dat je haar wilt helpen. Natuurlijk is dat erg lastig, maar er zijn wel dingen die je kan doen.

Jouw vriendin voelt zich waarschijnlijk niet echt aantrekkelijk door de reactie van haar man. Je zou bijvoorbeeld met je vriendin naar een lingeriewinkel kunnen gaan en setjes kunnen uitzoeken. Dit klinkt misschien gek, maar als jouw vriendin zich mooi voelt, straalt ze dat ook uit. En een manier om dat te doen is door goed passend en mooi ondergoed aan te trekken. Als je dit niet wil doen, kan je met haar naar de kapper gaan of nieuwe mooie kleren halen. Dat geeft ongeveer hetzelfde resultaat.

Liefs Mendy