Behoudende dominee gezocht

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Onze gemeente mag een dominee beroepen. Ik vind dit een mooi en belangrijk moment om een naam te noemen van een behoudende dominee die zijn mening durft te geven betreffende het behouden van de huidige psalmberijming, hoofdbedekking voor vrouwen en het dragen van fatsoenlijke kleding tijdens de erediensten. Tot mijn verdriet zijn dit punten waar geen/minder aandacht aan wordt besteed in onze gemeente, maar die wel belangrijk zijn om in ere te houden volgens mij. Ik wil mijn kinderen laten opgroeien in een behoudende gemeente. Ik ben er van overtuigd dat dit het behoud is van de kerk. Ik zie in gemeenten waar de kerk soepel omgaat met deze zaken, leegloop als gevolg. Hoe kan ik weten welke dominees behoudend zijn?

Antwoord

U zoekt voor uw gemeente een dominee, die u omschrijft als een “behoudende dominee.” Nou moet ik zeggen dat ik met dat woord “behoudend” niet zo erg gelukkig ben, al begrijp ik de bedoeling ervan best wel, want die bedoeling wordt mij uit de rest van de vraag helemaal duidelijk: u zoekt een dominee die de volle waarheid van Gods Woord verkondigt op een praktische en bevindelijke wijze! Alleen... waar kun je zo'n dominee aan herkennen? Dàt is de grote vraag.

Nou, laat ik eerst vertellen waaraan je zulke getrouwe predikanten niet herkent. Je herkent ze niet aan hun degelijke kleding, want achter het degelijke pak kan een onbekeerd hart schuilgaan. Je herkent ze ook niet aan ouderwetse uitdrukkingen en degelijk klinkende praat. Die eigenschappen vertoonden de valse profeten in het Oude Testament ook wel eens. Waar herken je ze dan wèl aan? Aan het getrouw prediken van Gods Woord. Dat wil zeggen, dat ze de mens op de juiste, nederige  plaats neerzetten, God op Zijn hoge troon neerzetten en Christus als enige Zaligmaker van verloren zondaren prediken.

Ik had eens een scriba die tegen me zei: weet u wanneer je een dominee moet gaan horen om hem eventueel te beroepen? In de lijdensweken! Dan herken je de ware vreze des Heeren in de verkondiging van het Woord.  Bovendien zal een getouw predikant ook altijd te herkennen zijn aan zijn levenswandel overeenkomstig de Bijbel! Nou, ik zou zo zeggen: ga maar op zoek!

Alleen, dan hebt u nòg een probleem, want u hebt nou wel zo'n dominee gevonden, maar hoe krijg je die man in je gemeente beroepen? Sterker nog: hoe bewerk je het dat die prediker het beroep ook zal aannemen? Kijk, en hier hebben we het belangrijkste punt bij dit hele probleem: ga met uw zorg en nood op de knieën! Want alleen de Heere kan jullie zo'n voorganger leveren!

Of die weg ook resultaat oplevert? De kerkgeschiedenis zit er vòl van! En het allerbelangrijkste: voor de Heere is géén ding onmogelijk

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan,
Veenendaal