Zoveel onchristelijkheid

B. Noteboom / 2 reacties

Vraag

Op het moment zit er ik er erg mee dat er om ons heen zoveel onchristelijkheid is. Op mijn werk is bijvoorbeeld iedereen onchristelijk en laat dat ook duidelijk merken. Soms vind ik dit echt zo erg, dan wil ik wel gaan evangeliseren. Maar dit heeft echt geen nut, omdat die mensen gewoon heel vijandig zijn. Ik heb ook het idee dat er op me neer gekeken wordt omdat ik christelijk ben en principes heb. Ik vind het dan ook moeilijk om voor mezelf op te komen wat dat betreft. Soms denk ik ook: waarvoor doe ik dit eigenlijk? Misschien hebben zij wel gelijk! Het maakt mijn geloofsleven eigenlijk heel erg wankel en het is al niet zo stabiel. Maar ik heb nu het idee dat ze me meer zien als een raar, orthodox kind (terwijl ik echt niet heel erg orthodox ben in bijvoorbeeld kleding e.d.) Het is ook zo dat ik op een christelijke school gezeten heb en volgend jaar naar een christelijke hogeschool ga. Ik hoef me dus niet echt te verantwoorden voor m'n leeftijdgenoten. Heeft u misschien tips voor mij? Wat moet ik doen? Ik zou zo graag laten zien waarom ik christelijk ben en dat ook uitstralen. Groetjes, een meisje van 17.

Antwoord

Ha jongedame,

Gaaf dat je het evangelie achter het christenzijn met anderen wilt delen. Denk niet dat dit geen nut heeft, dat is een gedachte van de duivel. Jij bent anders, dus val je automatisch op. Zo kun je de dingen uitleggen die je doet en waarom je dit doet. En ontstaat daar een gesprek over, dan kun je ze het evangelie (de blijde boodschap) meegeven.

Prachtig dat je de leegheid van de wereld ziet en dat je juist daarin je christenzijn wilt uitstralen. Dit zou betekenen dat je wel in de wereld (d.w.z. met beide benen in de wereld) staat, maar niet van de wereld (d.w.z. vast zit en opgaat in deze wereld) bent... Als jij de leegheid vanuit je christenzijn ziet, dan zullen de mensen om jou heen -als het goed is- een beeld van Christus zien in jou. Nu zit de onbeschrijfelijke leegheid niet perse in uiterlijke dingen, maar vooral achter de maskers van mensen.

Wat moet je gaan doen? De valkuil van ons mensen is dat evangeliseren een werk van ons is/wordt. Je hoeft niets anders te doen dan je op onze Heere Jezus Christus te richten. Daarmee voorkom je gelijk dat je gaat focussen op, en spreken over uiterlijkheden en randzaken.  Je kunt dan alleen nog maar spreken van de Kern, Jezus Christus als Redder van deze wereld! Hij is gekomen om de enorme leegte van het menselijk bestaan te vullen met dé zin van het leven! Richt je a.u.b. niet op kleding, maar op de Koning. Dan sta je sterk, onwankelbaar in Hem!

Gek he, dat juist het evangelie in woord en daad delen, ons een stabiel geloofsleven geven. Misschien moeten we dat als reformatorische christenen dan maar meer gaan doen! Focussen op Koning Jezus, want dan vloeit mijn mond steeds over van Zijn eer! Zie op Hem, op Hem alleen!

In Hem verbonden,
Bert Noteboom

2 reacties
Jo24
Lastig is het als je collega’s die nergens aan doen en er niks vanaf willen weten, het onzin vinden. Hun doelloos leven steeds weer opvullen met de dingen van deze wereld. Dit herken ik ook in mijn werk.
Al deze mensen gaan wel een eeuwigheid tegemoet, wat ze zelf niet door hebben!
Door je doen en laten ben je al aan het evangeliseren en heel soms ontstaat er inderdaad een gesprekje, alhoewel naar mijn mening opdringen geen zin heeft.
Toen ik jong was vond ik het ook moeilijk een stabiele mening te hebben en er voor uit te komen. Dit komt vanzelf naarmate je ouder word.
vlokje
Als jij uitstraalt dat onchristelijkheid je zo tegen staat, zul je dezelfde afwijzing omgekeerd ervaren. Mensen vinden het over het algemeen niet fijn als ze zich afgekeurd voelen. In hun positie voelt het alsof je hen als mens niet moet. Als je naast je naasten staat als dezelfde mens maar met een andere overtuiging voelt dat voor hen al heel anders. Vanuit die positie zul je hen makkelijker kunnen bereiken vanuit je hart. Niemand is gecharmeerd van een farizeïsche houding. Heb ooit een keer de fout gemaakt een collega die nog wel eens vloekte een pakketje van de bond tegen het vloeken te sturen. De verhouding verslechterde er enorm door. Niet met vingertje wijzen, maar vanuit je eigen echte verbondenheid met mensen krijg je een contact, en vandaaruit zullen ze eerder bereid zijn iets van jou te willen horen.