Verschillen tussen engelen en mensen

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Psalm 8:6. Is de mens meer of minder dan de engelen? Want als ik de psalm lees, dan lijkt het of de engelen boven ons mensen staan; ook als ik 1 Johannes 3 vers 2 en Hebreeën 2 lees. Maar als ik in Lukas 20 vers 36 lees, dan lijkt het of we gelijk zijn aan engelen. Kunt u dit uitleggen?

Antwoord

In het algemeen kunnen we zeggen dat het onderscheid tussen engelen en mensen hierin gelegen is dat er over engelen nergens gezegd wordt dat zij naar het beeld van God geschapen zijn, zoals de mens. Zij hebben wel als voorrecht dat zij nooit tegen God gezondigd hebben. Hiermee zijn de teksten in feite al verklaard die u/jij aangeeft.

Bij de tekst uit Psalm 8:6 (aangehaald in Hebreeën 2) is te denken aan het feit dat de mens sterfelijk, is in tegenstelling tot de engelen die onsterfelijk zijn. Maar wanneer de mens het eeuwige leven mag binnen gaan, dan is hij op dat punt de engelen gelijk. Dan zal hij weer met eer en heerlijkheid gekroond worden als in het begin van de schepping.

In Lukas 20:36 is er ook het onderscheid tussen de engelen die onsterfelijk zijn en de kinderen van God, die dat naar lichaam pas zullen zijn na de wederkomst van Christus. Dán zijn zij dus daarin de engelen gelijk.

We moeten echter niet vergeten dat verloste zondaars luider zullen zingen dan de engelen. Geredde zondaren hebben leren zien op de kruisdood en de opstanding van Christus die hun toegerekend zijn. Dat kennen de engelen niet.

Hopend voldoende antwoord gegeven te hebben op uw vraag, wens ik u/jou van harte de houding van de engelen toe in het dienen van God.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

engelen