Joodse feesten vieren in plaats van Kerst

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Vandaag las ik over iemand die geen Kerst meer viert omdat dit een heidens feest geweest is, maar die in plaats daarvan van zeven joodse feesten viert. Deze persoon gaf als reden daarvoor dat God deze feesten ingesteld heeft ook voor mensen die geen Jood zijn en het kerstfeest niet ingesteld is. Betekent dit dat eigenlijk elke christen deze feesten zou moeten vieren of heeft Christus deze feesten afgeschaft voor ons?

Antwoord

Dank voor uw vraag. Ik denk dat ik kort antwoord kan geven op uw vraag. Je kunt Kerst een heidens feest vinden, maar de inhoud is bijbels. Moeten christenen Joodse feesten gaan vieren? Waar staat dit in de Schrift? Wel het tegendeel in Handelingen 15. Er wordt besloten om geen verder lasten op te leggen aan de heidenen dan de drie bekende Bijbelse wetten in Handelingen 15:20.

Als afsluiting wil ik wel kwijt dat de joodse feesten wel tot lering zijn voor de christelijk gemeente. Ik bedoel inhoudelijk, maar niet om te vieren. Het zijn immers Joodse feesten gegeven aan Israël.

Groet ds. A. Simons

Een deel van deze vraag is ook besproken in het programma 'Pastorie online':