Heilig avondmaal op vakantie

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik weet niet zeker of deze vraag al gesteld is, ik kon hem zo snel niet vinden. Wat zijn de voorwaarden voor het deelnemen aan het avondmaal in een buitenlandse kerk? Als ik op vakantie in een internationale christelijke kerk kom, en men in die dienst ook het sacrament bedient, mag ik dan deelnemen, ook al is de kerk van een andere denominatie? Uiteraard begrijp ik dat deelnemen niet lichtvaardig dient te geschieden.

Antwoord

De voorwaarde voor jezelf lees je in het klassieke avondmaalsformulier. Voorwaarden bij buitenlandse kerken zijn overal verschillend en kunnen het best vooraf nagevraagd worden. Denk bijvoorbeeld aan kledingvoorschriften of verklaring van je eigen kerkenraad dat je niet onder censuur staat. Iedere denominatie heeft zijn eigen regels en gebruiken. Stel je daarvan vooraf op de hoogte.

Niet minder belangrijk is je eigen motivatie. Waarom wil je zo graag in de vakantie deelnemen aan een avondmaal in een buitenlandse kerk? Kom je thuis iets tekort? Vind je het spannend? Wil je laten zien dat je er ook bij hoort? Vergeet niet dat het een HEILIG Avondmaal is. Er zijn kerken in het buitenland waar rijp en groen aan het avondmaal gaat en er van heiligheid nauwelijks sprake is. Wil je daar aan mee doen? Ons avondmaalsformulier is daarover helder: “Maar de mens beproeve zichzelf, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker; want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren."

Het kan daarom ook zijn dat je eigen kerkenraad deelname in “zomaar een kerk” afraadt. Stel ze gerust die vraag. Ook daar zijn ze voor.

Lees ook het artikel 'Heilig Avondmaal in andere gemeente' en de antwoorden onder de tag 'Heilig Avondmaal'.