Gesprek met mijn vriend over het geloof

Ds. T.A. Bakker / Geen reacties

Vraag

Ik had pas een serieus gesprek met mijn vriend over het geloof. Hij gaat naar een evangelische kerk en ik zelf naar de Hersteld Hervormde Kerk. Hij vertelde mij dat hij dacht dat iedereen die gelooft in Jezus na zijn/haar dood in de hemel komt. Ik zei tegen hem dat ik geloofde dat alleen als je zalig bent, je naar de hemel gaat. Als je echt een kind van God bent en een nieuw hart gekregen hebt. Als dat wat ik zeg waar is, hoe moet ik hem dat dan duidelijk maken?

Antwoord

Beste vragensteller,

Prachtige vraag. Jullie hebben allebei helemaal gelijk! In reformatorische kerken wordt benadrukt dat je een kind van God moet zijn. Daarbij komt de oproep tot geloof in Jezus er soms wat bekaaid af. In evangelische kerken wordt benadrukt dat je in Jezus moet geloven. Daarbij wordt soms vergeten dat je om in Jezus te geloven een vernieuwing van hart door de Heilige Geest nodig hebt. De Heere maakt in Zijn Woord duidelijk dat we die beide dingen bij elkaar moeten houden.

Ik geef je een voorbeeld. Johannes 1:12. Daar schrijft Johannes dat degenen die Jezus hebben aangenomen de bevoegdheid hebben gekregen om een kind van God te worden. Jezus aannemen is hetzelfde als in Jezus geloven. Je mag dus ook zeggen dat je door het geloof in Jezus een kind van God wordt. Het is dus niet óf óf. Alsof je óf door het geloof gered wordt óf door een kind van God te worden. Nee, wie in Jezus gelooft is een kind van God. En andersom: wie een kind van God is, wie een nieuw hart heeft gekregen, gelooft in Jezus.

Hierachter schuilt natuurlijk de vraag: word je gered door zelf in Jezus te geloven óf word je gered doordat de Heere in je leven komt, je van dood levend maakt en je uit genade zalig maakt? Doe je het zelf of doet God het? Wij kunnen dat als een tegenstelling ervaren. Als het besef doordringt dat we verlost moeten worden van onze grote schuld, kunnen we ons wanhopig voelen. Moet ik nu maar afwachten tot God me redt? Ik heb ook niks verdiend... Of moet ik geloven en is het dan goed? Maar wát moet ik dan geloven?

In die worsteling schenkt de Heere door Zijn Woord de bevrijding. Je gaat zien: God doet het, door mij heen. Ik mag komen, geloven, Jezus aannemen. Want de Vader schenkt Zijn Zoon, de Heere Jezus, aan zondaren door het Woord! En zodra ik Hem aanneem, zodra ik als een arme zondaar tot Christus vlucht, ontvang ik genadig vergeving. Langs die weg word ik ervan verzekerd dat ik een kind van God ben. Dat God mij, van nature een kind van de duivel, heeft wedergeboren.

Kortom, blijf vooral serieuze gesprekken voeren met je vriend. Want jullie kunnen van elkaar leren. Pak samen de Bijbel erbij. Want ten diepste doet niet onze visie, maar Gods Woord ertoe.

Hartelijke groet,
Ds. T. A. Bakker

Lees meer artikelen over:

geloven