Loof den Heer want Hij is goed

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee van de CGK. Laatst in de kerk dacht ik na over wat ik eigenlijk zong. Zo zongen we de psalm “Loof den Heer want Hij is goed.” Nu is mijn vraag: als ik dat dan zing, is het dan ook een belofte die je naar God doet? Of wat betekent het anders als ik dat zing?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Geweldig dat je nadenkt over wat je zingt. Vooral bij bekende verzen kan het zomaar gebeuren dat je ze zingt zonder dat je er bij stilstaat wat je zingt.

Ps.136 is een lofpsalm waarin God om Zijn grote daden geprezen wordt. De schepping en de uittocht als ook het begin van de inname van het beloofde land worden hier bezongen. Dus  het “loof de Heer want Hij is goed”, staat niet op zichzelf.

Het gebeurt dat zo’n zin wel tien keer achtereen luid gezongen wordt, terwijl het los staat van de feiten die genoemd worden. Dus waarom zing ik dat de Heere goed is? Welke daden van de Heere staan ons dan voor ogen? Welke daden deed Hij in jouw en mijn leven? Kijk maar naar de schepping, denk aan wat Christus gedaan heeft in het verslaan van de vijanden. Welke waren dat in jouw leven? De Heere is het waard om geloofd te worden. Dat is de eigenlijke betekenis. Dus niet zomaar wat zingen, maar: “Laat U mijn hart en mond, toch welbehaaglijk wezen.”

Je vraagt: is het ook een belofte naar God, als je dit zingt. Ik denk dat je altijd als je dit zingt een zekere belofte aan God doet. Je kunt denken bij het zingen dat je er veel in tekort schiet. Dan vraagt het zingen wel om een beleving in je hart. Wij kunnen de Heere nooit voor 100 procent loven.  Zelfs in onze beste ervaringen schieten we nog te kort. Dan leeft er wel in het hart: ik zal Hem nog méér loven.

Laten we eerlijk zijn: het is zo dat we meer bidden dan God dankend loven. Daarom mag je God wel beloven om Hem niet te vergeten, maar Zijn daden te prijzen. Wat is het nodig om ook voor ons loven op Jezus Christus te zien. Hij looft met Zijn daden, ook in de plaats van Zijn volk God Zijn Vader. In de hemelvaartspsalm 47 heet het: “Geef dan eeuwig eer, onze God en Heer.” Zó looft Christus voor 100 procent God de Vader.

En wij? De vraag komt op ons af: zullen we ook eens de drieënige God voor 100 procent loven? Hier zingen we als het goed is met een gebroken stem. Maar dan zal de verloste kerk met zuivere stem God eeuwig loven omdat Hij goed is.

Hartelijk groeten van een zanger,
Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

zingen