Heenwijzing van de offers

Ds. C. Oorschot / Geen reacties

Vraag

Een vraag over de Israëlieten in het Oude Testament, bijvoorbeeld tijdens de woestijnreis. Wisten ze toen alleen dat er bloed nodig was voor verzoening met God en zagen ze alleen op die offers van de dieren, of wisten ze ook daadwerkelijk dat die offers juist naar een Messias heenwezen die komen zou ter verzoening? Met andere woorden, kenden ze de moederbelofte? Heeft Mozes ze in die beloften onderwezen?

Antwoord

Waar het over gaat is dat Israël in Egypte tientallen jarenlang onderdrukt werd. Het nageslacht van Abraham, Izak en Jakob was een slavenvolk geworden. Het werd door Farao gevreesd, omdat duidelijk bleek dat de Heere hen, ondanks alle verdrukking, zegende. Waar ze zich oorspronkelijk niet druk over maakten (terugkeer naar het beloofde land, want ze hadden het goed in Egypte), werd nu prioriteit. Dus hun probleem was niet in de eerste plaats de verzoening met God, maar veeleer en veel meer de bevrijding van het slavenjuk. Ze moesten nog zoveel leren en afleren. Vandaar dat de Heere hen na de verlossing uit Egypte, eerst leidde naar de Horeb, waar zij een jaar verbleven en God hen Zijn wetten gaf en gebood om die te onderhouden.

Of ze de moederbelofte (Genesis 3:15) kenden, weet ik niet. Nergens lees ik dit in de Thora (Genesis t/m Deutonomium). Wel dat Mozes hen heeft onderwezen in de komst van de komende Messias. Zie: Deut. 18:15: “Een Profeet uit het midden van u, uit uw broeders, als mij, zal u de HEERE uw God verwekken; naar Hem zult gij horen.”

Met vriendelijke groet,
Ds. C. Oorschot