Syrisch orthodoxe kerk

prof. dr. P. A. Siebesma / Geen reacties

Vraag

Waarin verschilt de protestantse stroming met die van de (Syrisch) orthodoxe kerk? Is deze orthodoxe leer in strijd met de Bijbel?

Antwoord

Je vraagt specifiek naar de Syrisch orthodoxe kerk. Er zijn namelijk heel veel verschillende orthodoxe kerken (zoals de Russisch orthodoxe kerk of de Grieks orthodoxe kerk), die onderling van elkaar verschillen. De Syrisch orthodoxe kerk claimt de oudste kerk ter wereld te zijn en stamt naar eigen zeggen rechtstreeks af van de kerk van Antiochië (Hand. 11:26). Het woord Syrisch verwijst niet naar het land Syrië, maar naar de taal waarin de diensten zijn: Syrisch, dat is een dialect van het Aramees.

Ze verschillen op twee belangrijke punten van ons protestanten.

1. Net als alle andere katholieke en orthodoxe kerken erkennen ze naast het gezag van de Bijbel ook het gezag van de Traditie, dat zijn opvattingen die niet direct op de Bijbel terug gaan, maar in de loop van hun lange geschiedenis zijn ontstaan. Dat komt tot uiting in de invulling van de kerkdiensten (volgens een vast stramien), de sacramenten (zoals eucharistie, biecht, doop, biecht, ziekenzalving, zalven met heilige olie, etc.) en de geestelijkheid (deze kerk is hiërarchisch opgebouwd met aan het hoofd een patriarch en daaronder aartsbisschoppen, bischoppen, priesters, diakenen etc.) Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Rooms-Katholieke Kerk. Syrisch orthodoxe priesters mogen wel trouwen, maar monniken weer niet. En er is veel nadruk op vasten. Geen kerk kent zoveel verplichte vastendagen.

2. Ze hebben zich van de andere (katholieke) kerken afgescheiden op het concilie van Chalcedon in 451 na Chr. Op dit concilie werd vastgesteld dat Jezus twee naturen heeft, een goddelijke en een menselijke natuur. Jezus is zowel God als mens. De Syrisch orthodoxe kerken en andere oosterse kerken wezen dit af. Zij geloven dat Christus maar één natuur heeft en wel de goddelijke. In die tijd was er ook discussie over de vraag of Maria de moeder was van de God Jezus of van de mens Jezus. De Syrische christenen geloven dat Maria de moeder was van de God Jezus en daarom vereren zij haar.

Ik heb het wat simpel beschreven, maar de discussies die toen over deze vragen werden gevoerd, zijn behoorlijk ingewikkeld. In het verleden heb ik wel bezoeken gebracht aan het klooster van St. Ephram de Syriër in Glanerbrug en aan de Syrisch orthodoxe kerk van Hengelo en gesprekken gevoerd met monniken en gewone gemeenteleden. Mijn indruk is dat gemeenteleden weinig begrijpen van de dogmatische verschillen tussen hen en bijvoorbeeld de Rooms-Katholieke Kerken. De monniken benadrukten vooral dat zij vanwege vervolging in Turkije nu in Nederland wonen. Ze hadden familieleden in Turkije die vanwege hun christen-zijn waren vermoord. De Syrisch orthodoxe kerk kent een lange geschiedenis van vervolging. Dat is de reden dat er vandaag de dag zo’n grote groep Syrisch orthodoxen in Nederland woont.

Samenvattend: Je kunt ze qua leer vergelijken met de Rooms-katholieke kerken, maar wijken daarnaast ook af in hun visie op de natuur van Christus.

Prof. dr. Pieter A. Siebesma